Show simple item record

dc.contributor.advisorIngebrigtsen, Jan Erik
dc.contributor.authorDypvik Rødsjø, Amund
dc.date.accessioned2020-07-11T16:00:51Z
dc.date.available2020-07-11T16:00:51Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2663759
dc.description.abstractVintersesongen 2018/2019 døde 13 mennesker av snøskred (Aasen, 2019). Flere mener at opp mot 90 prosent av ulykkene skyldes menneskelige feilvurderinger (Atkins, 2000; Tremper, 2018). Det er i dag mange aktører som tilbyr skredkurs som et ledd i å forebygge risikoen for snøskred. Spørsmålet blir dermed om innhold og utbytte av slike kurs faktisk påvirker deltakernes risiko for å bli tatt av snøskred. Studier har vist at deltakerne mangler tid og erfaring for god læring, og at læringen dermed er begrenset (Balent, Johnson, Hendrikx & EA, 2016). Feltstudier har bidratt til å gi innblikk i hva som foregår på grunnkurs skred i Norge. Deltakerne ønsker å lære om hvordan de vurderer sikkerheten på tur for å kunne utnytte fjellet mer. Deltakerne lærer hvordan de vurderer sikkerhet på tur, men mest av alt hvordan de planlegger trygge turer. I lys av erfaringsbasert læringsteori tyder det på at deltakerne får mulighet til å tilegne seg nye erfaringer, men mangler muligheten til å omdanne disse til kunnskap. Studien viser deltakere som utnytter fjellet mer på grunn av at alt ikke lenger er farlig. Andre reduserer kanskje mobiliteten på grunn av økt bevissthet rundt farer, og noen opplever at de kan utvide grensene noe som øker risikoen.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLæring av skredsikkerhet i vinterfjellet – en analyse av læring på skredkurs
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record