Gjenbruk av stikkrenner i utbedringsprosjekt på E16, Valdres
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2663747Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Dette studiet tar for seg vurdering for gjenbruk av stikkrenner langs en bestemt strekning på E16 i Valdres. I samarbeid med Statens vegvesen har vi fått innblikk i utbedringsprosjektet som er under planlegging. Hensikten med dette studiet er å avdekke hvilke av stikkrennene som kan gjenbrukes, og hvilke tiltak som må til for å oppnå tilstrekkelig kvalitet.
For å oppnå et godt og oversiktlig vurderingsgrunnlag har vi laget modeller, utført kapasitetsberegninger og deretter skrevet individuelle løsninger for parametere som må hensyntas på hver enkelt stikkrenne.
I resultatene kommer det blant annet frem at bare én stikkrenne kan gjenbrukes i sin helhet uten tiltak. Det konkluderes med at minst ti av stikkrenne som er vurdert i oppgaven kan gjenbrukes, der materiale, dimensjon, terrengutforming, innløp, utløp, terreng, fare for setningsskade, selvrens mm. har vært avgjørende i vurderingene. This study examines the possibility to reuse subdrains along a specific section of E16, Valdres. In collaboration with “Statens vegvesen” (the Norwegian Public Roads Administration), we have gained insight in the planning of the overhauling project. The purpose of this study is to reveal which subdrains that can be reused, and which measures that’s needed to achieve adequate quality.
To obtain a good and clear basis of evaluations, we have made technical models, done capacity calculations and thereafter individual evaluations of factors that needs to be considered.
The results show, among other things, that there is only one subdrain that can be reused in its entirety without measures. It’s concluded that at least ten of the subdrains that’s been evaluated in this study can be reused, where material, dimension, inlet, outlet, terrain, risk of settling damage, self-cleansing etc. have been definitive in the evaluations.