Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRusandu, Albertina
dc.contributor.authorAbrahamsen, Marie Hægeland
dc.contributor.authorLanuza, Stephanie Gonzaga
dc.contributor.authorPoplonska, Sylwia
dc.date.accessioned2020-07-10T16:00:23Z
dc.date.available2020-07-10T16:00:23Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2663726
dc.description.abstractInnledning: Flere pasienter møter opp til CT-time uten å ha fått med seg tilstrekkelig informasjon om undersøkelsen de skal gjennomføre, informasjon som skal være gitt dem i informasjonsskrivet i forkant av undersøkelsen. Målsetning: Målet med denne studien var å avdekke om informasjonsskrivet bidro til tilstrekkelig kunnskap om CT-undersøkelsen. I tillegg ønsket vi å kartlegge om det var behov for forbedring av informasjonsskrivet, eventuelt avdekke pasientens syn på hva som kunne forbedres. Metode: I denne studien ble det benyttet et spørreskjema i papirform som datainnsamlingsmetode. Spørreskjema ble gitt ut til pasienter som fikk innkallingsbrev og gjennomførte en av de utvalgte CT-undersøkelser på St. Olavs Hospital. Resultat: Det totale antallet respondenter var 25. De fleste var fornøyde med informasjonsskrivet både med tanke på innhold og utseende, og de følte at skrivet inneholdt all informasjon som var nødvendig for å bli forberedt til CT-undersøkelsen. Alle respondentene svarte at innholdet i informasjonsskrivet var lett å forstå. Respondenter med helsefaglig bakgrunn var mer kritiske til innholdet av informasjonsskrivet enn de uten arbeidserfaring fra helsevesenet. Et fåtall respondenter ønsket mer informasjon om bl.a. kontrastmiddel. Konklusjon: Selv om pasientene i denne undersøkelsen stort sett var fornøyde med dagens informasjonsskriv, er er det likevel rom for forbedring med tanke på innholdet.
dc.description.abstractIntroduction: A number of patients show up to their CT examinations without adequate information on the examination itself, information that should have been included in the information leaflet they received beforehand. Objectives: The aim of this study was to figure out if the information leaflet contributed to adequate knowledge about the CT examination. The study also aimed to identify if the leaflet was in need of improvement, especially from the patients’ point of view. Methodology: This study made use of a paper questionnaire as the method of data collection. The questionnaire was given to patients that received the patient leaflet and had undergone one of the selected CT examinations in St. Olav’s Hospital. Results: The total number of respondents was 25. Most were satisfied with the information leaflet when it came to both content and appearance, and they felt that the leaflet included all information necessary to be prepared for the examination. All the respondents answered that the leaflet’s contents were easy to understand. Respondents with a background in the healthcare sector had higher expectations when it came to the leaflet’s contents compared to those without. A small number of respondents wanted more information on contrast agents, among other things. Conclusion: Even though patients are more or less satisfied with today’s information leaflet, there is still room for improvement when it comes to its contents.
dc.publisherNTNU
dc.titlePasienters evaluering av informasjonsskrivet til CT abdomen
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel