Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorIngebrigtsen, Jan Erik.
dc.contributor.authorFolkestad, June.
dc.date.accessioned2020-07-09T16:00:23Z
dc.date.available2020-07-09T16:00:23Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2663573
dc.description.abstractI kroppsøvingsfagets læreplan står det at elevene skal oppleve glede og mestring ved å være i ulike aktiviteter og i aktivitet med andre. Videre skal opplæringen legge til rette for at læring skjer ut ifra elevenes forutsetninger (Utdanningsdirektoratet, 2015). Det er derimot flere synshemmede elever som opplever å få fritak eller bli tatt ut av det ordinære opplegget (Blindeforbundet, 2010). Forskning viser at synshemmede barn og unge har muligheten til å oppnå det samme fysiske- og sosiale nivået som deres medelever med synssans, men de opplever forsinkelser i utvikling på grunn av mangel på optimal og tilpasset stimulering (Lieberman, Stuart, Hand, & Robinson, 2006). Hensikten med denne studien er å undersøke hvordan et sosiokulturelt læringsperspektiv kan bidra til inkludering av synshemmede elever i kroppsøving. Det er en litteraturstudie som baserer seg på 4 artikler, hvor inkludering av synshemmede i kroppsøving blir undersøkt fra ulike innfallsvinkler. Artiklene er empirisk primærstudier i form av kvalitativ eller kvantitativ metode. På bakgrunn av artiklenes formål om inkudering av synshemmede elever i det faglig- og sosiale felleskap i kroppsøving, og deres syn på tilpasset opplæring, er det mulig å anta at artiklene er bygget opp på sosiokulturelle prinsipper og læringsverdier. Funnene fra denne studien viser at et sosiokulturelt læringsperspektiv er et godt utgangspunkt for inkludering av synshemmede i kroppsøvingsfaget. Det er mulig å gi synshemmede elever en fullverdig inkludering, men det krever at kroppsøvingslærere overvinner barrierer som hindrer dem å inkludere synshemmede (Lieberman, Houston-Wilson, & Kozub, 2002). Barrierer handler blant annet om holdninger til inkludering av synshemmede. Flere kroppsøvingslærere trekker frem at de opplever å ikke ha nok kunnskap eller tid til å inkludere, andre trekker frem mangel på utstyr som en hindrende faktor (ibid). Videre viser studie viktigheten av et godt læringsmiljø hvor oppgaveorientert læringsklima vektlegges, støttende relasjoner og modifisering av utstyr (Lieberman et. al., 2006; Reina, Lópes, Jiménez, García-Calvo, & Hutzler, 2011). Det er kroppsøvingslærerens rolle å sikre et godt og inkluderende læringsmiljø (Utdanningsdirektoratet, 2018). Det kreves at læreren overveie og drøfte egen praksis ut fra forskningsbasert kunnskap (Hattie, 2008). Nøkkelord: Inkludering, synshemmede elever, kroppsøving, sosiokulturelt læringsperspektiv, læringsmiljø, lærerrollen.
dc.description.abstractAccording to the curriculum for physical education, the pupils should experience joy and a sense of mastery by being in various activities and by interacting with others. Learning in the subject shall be adapted so it meets the need all pupil’s ability level (Utdanningsdirektoratet, 2015). According to several researches, many visually impaired pupils’ experiences restricted participations in physical education, some even don´t get to participate in physical activities with their sighted peers (Blindeforbundet, 2010). Children with visually impairments have the same potential to develop motor- and social skills as their sighted peers, but they experience a delay duo to lack of optimal stimuli (Lieberman, Stuart, Hand, & Robinson, 2006). The purpose of this study is to examine how a sociocultural perspective of learning can contribute to the inclusion of visually impaired pupils in physical education. It is a literary study base on four articles, where inclusion of visually impaired pupils in physical education, is examined from different angles of approach. The articles are empirical primary studies in the form of qualitative or quantitative method. Based on the articles purpose for inclusion of visually impaired pupils in the general physical education, both academic and socially, and their views on adapted education, it is possible to assume that the articles are based on sociocultural principles and learning values. The findings from these studies show that a sociocultural learning perspective is a good starting point for the inclusion of visually impaired pupils in the physical education. It is possible to provide visually impaired pupils with a full inclusion, but it requires that teachers overcome barriers that prevent them from including the visually impaired (Lieberman, Houston-Wilson, & Kozub, 2002). Barriers include attitudes to the inclusion of visually impaired pupils and lack of knowledge, equipment and time. Furthermore, show the importance of a good learning environment in which task-oriented learning climate is emphasized, supportive relationships and equipment modification (Lieberman et. al., 2006; Reina, Lópes, Jiménez, García-Calvo, & Hutzler, 2011). It is the teacher’s responsibility to secure a good and inclusive learning environment (Utdanningsdirektoratet, 2018). This require that the teachers consider and discuss their own practice based on research-based knowledge (Hattie, 2008). Keywords: Inclusion, visually impaired pupils, physical education, sociocultural learning perspective, learning environment, teacher’s role.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleInkludering av synshemmede elever i kroppsøving - betydningen av et sosiokulturelt læringsperspektiv
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel