Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFuruhaug, Ola
dc.contributor.advisorBlock, Jonny
dc.contributor.authorTømte, Thomas
dc.contributor.authorWeiby, Melina
dc.contributor.authorSkoglund, Trym
dc.contributor.authorFøllesdal, Kjersti
dc.date.accessioned2020-07-08T16:00:24Z
dc.date.available2020-07-08T16:00:24Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2661476
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven sammenligner dimensjonert elektrisk effektbehov og målt elektrisk effektforbruk i fire skolebygg og et helsebygg. Den ser i tillegg på installert elektrisk effekt og effekt pr. kvadratmeter. Byggene eies og driftes av Trondheim kommune, og følger minimum byggteknisk forskrift TEK07. Studiens hensikt er å gi oppdragsgiver et bedre grunnlag for utarbeidelse av generelle retningslinjer for beregninger av effektbehov – dette for å redusere kostnader og miljøutslipp. Rapporten er avgrenset til å omhandle elektrisk effekt, men data fra fjernvarme er inkludert for å gi et bilde over det totale effektforbruket. Effektmålingene benyttet i denne rapporten er hentet fra det web-baserte energioppfølgingssystemet Esave. Byggenes dimensjonerte effektbehov er hentet fra rådgivende elektroingeniører. Annen nødvendig teori og kunnskap er innhentet gjennom rapporter, faglitteratur, intern og ekstern veileder samt andre kontaktpersoner. Resultatene i rapporten viser at byggenes elektriske anlegg er kraftig overdimensjonert – helt opp mot 420%. Beregninger av faktisk forbrukt elektrisk effekt pr. kvadratmeter i et større antall tilsvarende bygg viser den samme trenden. Under byggingen av Spongdal skole ble det installert en ny transformator. Rapportens resultater viser at denne installasjonen kanskje ikke var nødvendig. Funnene kan ha stor overføringsverdi til andre næringsbygg med samme bruksområde.
dc.description.abstractThis bachelor thesis compares designed and measured electrical power demand in four school buildings and one health care building. It also examines installed electrical power and power consumption per square meter. The buildings are owned and operated by the municipality of Trondheim, and comply with the regulations on technical requirements for construction work, TEK07 or newer. The purpose of the study is to provide Rambøll with a better basis for drawing up general guidelines for power calculations – this in order to reduce costs and environmental emissions. The report is limited to electrical power, yet data from district heating is included to provide a picture of the total power consumption. The power measurements used in this report are obtained from the web-based energy monitoring system Esave. The dimensioned power demands of the buildings have been obtained from consulting electrical engineers. Other necessary theory and knowledge has been obtained through reports, academic literature, internal and external supervisors as well as other contacts. The results of the report show that the electrical installations of the buildings are greatly oversized - up to 420%. Measurements of actual consumed electrical power per square meter in a larger number of similar buildings show the same trend. A new transformer was installed during the construction of Spongdal school. The report's results indicate that this installation may not have been necessary. The results in this report may apply to other commercial buildings with similar applications.
dc.publisherNTNU
dc.titleEffektbehov i moderne elektriske anlegg – En sammenligning av dimensjonert og målt elektrisk effektbehov i moderne helse- og skolebygg
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel