dc.contributor.advisor | Ninive, Per Harald | |
dc.contributor.author | Skoglund, William Bertin | |
dc.contributor.author | Karakas, Mads Emre | |
dc.contributor.author | Larsen Åvik, Anne Kristine | |
dc.date.accessioned | 2020-07-07T16:06:46Z | |
dc.date.available | 2020-07-07T16:06:46Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2661185 | |
dc.description.abstract | Våren 2020 har bacheloroppgaven blitt gjennomført på oppdrag fra Øveraasen. Øveraasen er ledende
på utvikling og konstruering av snøryddingsutstyr, og ønsker å kunne tilby kunden et komplett
produkt. De ønsket å utvikle et design på en brakettløsning som skal brukes sammen med RS 200/400
sopemaskin og kobles på en traktor, som skal fungere som en trekkvogn.
Prosjektet er løst ved å gjøre forbedringer med utgangspunkt i en tidligere skissert brakettløsning.
Dette ble utført i samarbeid med teknisk og verkstedspersonell på Øveraasen.
Med vårt forslag til design har vi undersøkt konstruksjonens motstandsdyktighet mot frittstående
belastninger av RS200/400, og horisontale krefter for brakettløsningen under transport. Ulike
materialer har også blitt vurdert i prosessen, men konstruksjonsstål har blitt identifisert som det mest
aktuelle materialet. Simuleringene tilfredsstiller krav og begrensninger spesifisert fra oppdragsgiver,
og resultatet viser at det er mulig for Øveraasen å bruke designet til å produsere en brakettløsning som
møter de gitte kravspesifikasjonene. | |
dc.description.abstract | This bachelor thesis was completed in the spring of 2020 on assignment from Øveraasen.
Øveraasen is a leading company within development and construction of snow removal
equipment. For this assignment, Øveraasen wanted us to develop a bracket solution to
complete their product range for RS200/400 sweepers. This way the sweeper can be
connected to a tractor in addition to the lorry, which today is the only possible way to
transport it. This project has been solved by making improvements based on a previous draft
of the bracket solution in cooperation with engineers and production workers at Øveraasen.
We examined the proposed design’s resistance to stand-alone loads of RS200/400, and
horizontal forces for the bracket solution during transport. Various materials were considered
in the process, and structural steel was identified as the optimal choice. The structural strength
simulations meet the requirements and limitations specified by Øveraasen, and the result
shows that it is possible to use the proposed design to produce the bracket solution that fulfills
the given requirements. | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Designutvikling og konstruksjonsevaluering av brakettløsning innen snøryddingsindustrien hos Øveraasen | |
dc.type | Bachelor thesis | |