Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorPitera, Kelly
dc.contributor.advisorPokorny, Petr
dc.contributor.authorNybakk, Jonas
dc.date.accessioned2020-07-07T16:04:09Z
dc.date.available2020-07-07T16:04:09Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2661134
dc.description.abstractRegjeringen introduserte i 2012 et mål om at "all vekst i persontransport skal tas med gående, sykling og kollektivtransport". Dette har i ettertid blitt kjent som Nullvekstmålet. Imidlertid har andelen turer gjennomført med sykkel vært relativt stabil siden 1985. For å øke andelen turer som gjennomføres med sykkel, må infrastrukturen være designet slik at sykkling oppfattes som tryggere og mer effektivt enn alternativene. Får å klare dette er det nødvendig med mer kunnskap om effekten av designet av infrastrukturen. Hovedmålet med denne oppgaven er å utvikle og vurdere en metode for å utføre et utendørs laboratorieforsøk. Forskningsspørsmålene har blitt utviklet til følgende: I hvor stor grad er utendørs laboratorieforsøk en brukbar måte å samle inn data, både operasjonelle måltall og atferd, på syklende? Hvordan planlegger en et utendørs laboratorieforsøk for å studere atferden til syklister og hvilke faktorer må tas hensyn til? Hvordan kommuniserer en med deltagerne uten å påvirke dem i et suksessfullt utendørs laboratorieforsøk? For å finne inspirasjon til hva som skulle studeres i forsøket, ble det bestemt å observere og filme syklende ved et signalisert kryss. Etter diskusjon av observasjonen og gjennomgang av videoopptaket, ble det bestemt å studere hvordan den fysiske utformingen av sykkelveien ved et kryss påvirker atferden til syklende. I tillegg ble det bestemt å studere om en endring i atferd vil føre til en redusert tid for å sykle gjennom krysset. Dette ville danne grunnlaget for forsøket i seg selv, og tillate forfatteren å oppnå hans hovedmål i å vurdere brukbarheten av den valgte metoden til å studere atferden til syklende. Utforming av testbanen var designet for å simulere en vanlig sykkelvei. Ulike kombinasjoner av geometriske parametre av infrastrukturen ble testet i et eksperiment med deltagere. Deltagerne ble rekruttert gjennom en Facebook-gruppe og gjennom det profesjonelle- og studienettverket til forfatteren. Eksperimentet ble filmet ovenfra av en drone utsyrt med et kamera av høy kvalitet. Videoen ble så prosessert av Datasyn av Data From Sky. Videoen ble så analysert, både ved å benytte seg av banene laget av Data From Sky og visuelt. Deler av dataene fra Data From Sky ble brukt til en statistisk analyse. Den statistiske analysen av dataen fra Data From Sky, viste en sterk, invers sammenheng mellom bredden på sykkelveien ved et kryss og tiden påkrevd for å sykle gjennom krysset. Dataene viste også at lengden på breddeutvidelsen hadde ingen påvirkning på tiden påkrevd for å sykle gjennom tverrsnittet ved slutten av det aktive området. Basert på den visuelle analysen av sykling inn mot krysset, er det bevis for at ved en økt bredde på sykkelveien, så vil syklistene benytte seg av bredden i større grad. I tillegg virker det som om deltagerne tar hensyn til syklende i motsatt retning når de sykler inn mot krysset. Likevel, når lengden på på breddeutvidelsen ikke var lang nok, så førte dette til en konflikt mellom de motsatte bevegelsene. Den visuelle analysen av flettingen vise seg å være vanskelig å gjennomføre, og metoden viste seg å ikke være tilstrekkelig. Det anbefales derfor å studere dette videre i fremtiden ved å benytte seg av en annerledes metode. Etter at resultatene og metoden var diskutert, ble noen svakheter og begrensninger ved metoden diskutert. Følgende svakheter og begrensninger ble funnet: kommunikasjon til deltagere, realisme i design av eksperimentet, størrelse på utvalg og demografi, antall tester, årstid, interpersonal atferd og ressursbruk. Til slutt ble brukbarheten til den valgte metoden's evne til å samle inn operasjonelle måltall og studere syklisters atferd vurdert. Det ble konkludert med at metoden vil være brukbar så lenge forskerne er klar over svakhetene, begrensningene og styrkene, og den kan derfor benyttes i fremtiden.
dc.description.abstractIn 2012, the Government introduced a goal of "taking all growth in personal transportation in cites by walking, bicycling and public transport". This has later been famously known as Nullvekstmålet or the No Growth Goal. However, the share of trips done with bicycles in Norway has remained relatively stable in Norway since 1985. To increase the share of trips with bicycles, the infrastructure must be designed in such a way that bicycling is perceived as both safer and more efficient than the alternatives. In order to do that, more knowledge about the effects of the design of the infrastructure is needed. The main objective of this thesis is to develop and assess methodology for executing an outdoor laboratory experiment within the field of bicycle research. The research questions have been articulated in the following way: To what degree is an outdoor laboratory experiment a viable way of obtaining data, both operational metrics and behavior, on bicyclists? How does one plan an outdoor laboratory experiment to study the behavior of bicyclists and what measures must be taken into consideration? How does one communicate with the participants without influencing them in a successful outdoor laboratory experiment? To find inspiration for what to study in the experiment, it was decided to observe and film bicyclists at a signalized intersection. After discussing the observation and reviewing the film, it was decided to study how the physical layout of the bicycle roadway at an intersection affects the behavior of bicyclists. Additionally, it was decided to study if a change in behavior in turn will affect the time required for bicyclists to cross the intersection. This would form the basis for the experiment in itself, and allow the author to achieve his main goal in assessing the viability of the chosen methodology to study the behavior of bicyclists. The layout of the test track was designed to simulate a normal bicycle roadway. Different combinations of geometrical parameters of the infrastructure were tested in an experiment with participants. The participants were recruited through a Facebook-group and the professional and educational network of the author. The experiment was filmed with a drone from above, equipped with a high-quality camera. The video was then processed using Machine Vision by Data From Sky. The video was then analyzed, both using the trajectories created by Data From Sky and visually. Parts of the data from Data From Sky was subjected to a statistical analysis. The statistical analysis of data obtained through Data From Sky, showed for most scenarios a strong, inverse correlation between the width of the bicycle roadway at an intersection and the time required to cross said intersection. The data also showed that the length of the width extension had no impact on the time required to cross the cross-section at the end of the active area. Based on the visual analysis of the approach, there is evidence that as the width increases, bicyclists tend to utilize the width to a larger degree. Additionally, the participants do seem to take bicyclists travelling in the opposite direction into account when approaching the intersection. However, when length of the width extensions was not long enough, it led to conflict between the opposing movements. The visual analysis of the merging proved to be difficult and the methodology proved to be inadequate, and it is therefore recommended in the future to study this using a different methodology. After the results and method was discussed, some weaknesses and limitations in the method were discussed. These weaknesses and limitations were identified to be: communication to the participants, realism of the design of the experiment, sample size and demography, test size, the time of year, the inter-personal behavior and resource usage. Finally, the viability of the chosen methodology's ability to obtain operation metrics and studying bicyclist behavior was assessed. It was concluded that the methodology would be viable as long as the researchers know the weaknesses, limits and strengths, and could therefore be applied to experiments in the future.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleDeveloping and testing an experimental methodology to study behavior and operation metrics
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel