Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFinseraas, Henning
dc.contributor.authorNygaard, Jenny
dc.date.accessioned2020-07-07T16:03:56Z
dc.date.available2020-07-07T16:03:56Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2661127
dc.description.abstractFormålet med denne bacheloroppgaven er å gi innsikt i effekten av affekt i politiske kampanjer. I oppgaven diskuteres det hvorvidt affekt i form av frykt påvirker velgeres atferd og hvilke mulige konsekvenser dette kan ha. Casen som jeg studerer er en valgkampvideo til partisamarbeidet Renaissance, som ble brukt i forkant av det franske valget til Europaparlamentet i 2019. Datainnsamlingen er gjennomført som et nettbasert surveyeksperiment med 10 deltagere. Deltagerne er tilfeldig fordelt mellom to grupper, en eksperimentgruppe og en kontrollgruppe, hvor eksperimentgruppen ser Renaissances valgkampvideo med fryktinnhold. Effekten av å se video med fryktinnhold blir målt i deres umiddelbare plassering i spørsmål om deres syn på EU. Antallet deltagere er for lavt til å kunne trekke generelle konklusjoner av resultatene, men bidrar likevel med innsikt i temaet da det er få studier av valgvideoer til Europaparlamentet. Konklusjonen av analysen er at frykt har noe effekt på synet på EU.
dc.description.abstractThis bachelor’s thesis is written in the purpose of providing insight regarding the affect effect in political campaigns. It discusses whether fear affects the behavior of voters and what possible consequences this may have. I study an election campaign video for the Renaissance list, which was used in advance of the French elections to the European Parliament in 2019. The data collection to the analysis was conducted as an online survey experiment with 10 participants. These participants were randomly divided into two groups, one experimental group and one control group, where only the experimental group watched the Renaissance's election campaign video with fear content. The impact of watching this video is measured by the immediate answers of the participants on questions about their opinions on the EU. The sample size is too small to draw general conclusions from the results of this thesis, but it still contributes to the field of research since there are few studies of election videos to the European Parliament. The conclusion of this analysis is that fear does influence voter’s opinions on the EU.
dc.publisherNTNU
dc.titleEffekten av affekt i politiske kampanjer: Et surveyeksperiment om velgeres syn på EU blir påvirket av bruken av frykt i politiske kampanjer
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel