Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBergh, Roger
dc.contributor.authorTvedt, Astrid Marie
dc.contributor.authorBakken, Ine Jesnes
dc.date.accessioned2020-07-01T16:00:37Z
dc.date.available2020-07-01T16:00:37Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2660386
dc.description.abstractFlere flaskehalser innenfor tømmertransporten i Norge må oppgraderes som følge av høyere kapasitetskrav. En av dem er fagverksbrua Resa fra 1935. Denne oppgaven undersøker om Resa bru kan oppgraderes til bruksklasse Bk 10/60, i henhold til Statens vegvesens Håndbok R412 Bruklassifisering. Det blir gjennomført kapasitets- og stabilitetskontroll i bruddgrensetilstand basert på Eurokoder for stål. Gruppa har benyttet FEM-programmet SAP2000 for analyser av brua, og gjennomført kontrollberegninger av kritiske konstruksjonselementer for hånd. Resultatene viser at kapasiteten til enkelte element ikke er tilstrekkelig for angitt lastpåkjenning. Dermed må brua forsterkes. For at Resa bru skal tilfredsstille lastpåkjenning for bruksklasse Bk 10/60, har gruppa sett på tre ulike forsterkningsmetoder: - Metode 1: Økning av tverrsnitt - Metode 2: Spennstag - Metode 3: Fiberforsterkning De tre ulike alternativene er bedømt og satt opp mot hverandre. Metodene vurderes etter blant annet monteringstid, nødvendigheten for vedlikehold, tilgjengeligheten av materiale og pålitelighet. Gruppa konkluderte til slutt med at metode 1 var den mest aktuelle for Resa. Videre har gruppa funnet ulike løsninger for hvordan de kritiske tverrsnittene på brua kan økes. Etter forsterkning er det gjennomført nye stabilitetskontroller, der alle elementene ble funnet tilstrekkelig for kravene. Resa bru kan ved bruk av angitte forsterkningsløsninger, klassifiseres til Bk 10/60.
dc.description.abstractTo enhance the efficiency of the Norwegian timber transportation, the design criterias for some bridges must increase. Therefore, many critical parts in the road network may require an upgrade. The steel truss bridge Resa, from 1935, is one of these. This bachelor thesis examines if Resa bridge can be classified to Bk 10/60 in accordance with the Manual R412 «Bruklassifisering» from Statens vegvesen, the Norwegian public roads administration. The design verification has been done according to the Eurocodes for steel. The group used a FEM-program named SAP2000 for analysis of the bridge, and accomplished control calculations of critical elements of the construction by hand. The results concluded that the capacity was too low for specified strains in the critical elements. Thus, the bridge must be strengthened. In order to satisfy Resa bridge for Bk 10/60, the group examined three separate strengthening methods: - Method 1: Increase the cross section - Method 2: Post-tensioning bars - Method 3: Fiber reinforcement To decide the most relevant method, the three alternatives were compared to one another. The comparison is based on installation time, the need for maintenance, availability of the materials and how trustworthy the method is. The group finally concluded with method 1 as the most suitable for Resa. Furthermore, the group has suggested different solutions for how the critical cross sections of the bridge can be increased. A new design verification after the strengthening was accomplished, and all the elements were found adequate. By using one of these, Resa bridge can be classified to Bk 10/60.
dc.publisherNTNU
dc.titleKapasitetskontroll og forsterkning av Resa bru
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel