Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLindstad, Marte Ørud
dc.contributor.authorGran, Lisa Branem
dc.contributor.authorAlmås, Ingvild Lysgård
dc.date.accessioned2020-06-30T16:02:04Z
dc.date.available2020-06-30T16:02:04Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2660165
dc.description.abstractIntroduksjon: Barn med autisme kan vise problemer med utvikling innenfor områdene språk, kommunikasjon, sosialisering og repeterende oppførsel. Disse problemene kan føre til at barn med autisme kan få utfordringer med å fungere sosialt og i skolesammenheng. En tidligere studie påpeker at barn med autismespekterforstyrrelser har en rekke utfordringer på skolen, og at personalet på skolen trenger assistanse for å øke disse barnas deltakelse. Hensikt og forskningsspørsmål: Hensikten med denne studien er å undersøke hvordan ergoterapeuter jobber for barn med autisme i skolesammenheng. Studiens forskningsspørsmål er: Hvordan jobber ergoterapeuter for barn med autisme i skolesammenheng?  Metode: Kvalitativ forskningsmetode med individuelle intervju er blitt benyttet. Tre ergoterapeuter som har erfaring med arbeid for barn med autisme i skolesammenheng, er benyttet som informanter i oppgaven. Analysemetoden som er benyttet har fokus på mening. Resultat: På bakgrunn av individuelle forskningsintervju kom det fram tre hovedtemaer: Ergoterapeutens samarbeidspartnere, Ergoterapeutens kartlegging og målsetting, og Intervensjoner som igangsettes. Ergoterapeutene kartlegger, setter mål, og igangsetter intervensjoner gjennom å ta utgangspunkt i aktiviteter som barnet foretrekker og interesserer seg for. En stor del av ergoterapeutens arbeid på skolen, innebærer samarbeid med ulike aktører, i hovedsak lærere, assistenter og foreldre.  Konklusjon: Resultatene fra denne oppgaven viser at ergoterapeuters arbeid for barn med autisme i skolesammenheng, skal bidra til økt deltakelse og selvstendighet i skolehverdagen. Resultatene tilsier at ergoterapeuters kompetanse om aktivitet og deltakelse, kan være verdifull for barn med autisme på skolen. Det anbefales videre forskning på dette området.
dc.description.abstractIntroduction: Children with autism can show problems regarding developing language, communication, socialising, and repetitive behaviour. Regarding these problems, children with autism can have challenges working socially and in relations to school. A previous study demonstrates that children with autism spectrum disorder have a series of challenges at school, and that the staff at the school needs assistance to increase these children’s participation. Purpose and research question: This study’s purpose is to investigate how occupational therapists work for children with autism in relation to school. The study’s research question is: How does occupational therapists work for children with autism in a school context? Method: Qualitative research method with individual interviews was used. Three occupational therapists that have experience working for children with autism in a school context, are utilized as informants in the assignment. The analytical method used has a focus on meaning. Result: Based on individual research interviews, three main themes emerged: The occupational therapists collaborators, The occupational therapists assessment and goal setting, and Interventions initiated. The occupational therapists maps, sets goals, and start interventions based on activities the children prefer and takes an interest in. A big part of the occupational therapists work in schools, involve collaboration with several actors, mainly teachers, assistants and parents. Conclusion: The results of this assignment indicates that the occupational therapists work for children with autism in relation to school, will contribute to an increased participation and independence in the school day. The occupational therapists qualifications about activity and participation, can be valuable for children with autism at school. Further research in this area is recommended.
dc.publisherNTNU
dc.titleSkoleelever med autisme - Hvordan kan ergoterapeuter bidra?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel