Show simple item record

dc.contributor.advisorStrøm, Bjarne
dc.contributor.advisorValenta, Robin
dc.contributor.authorHolm, Kjetil
dc.date.accessioned2020-06-27T16:01:12Z
dc.date.available2020-06-27T16:01:12Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2659733
dc.description.abstractI denne oppgaven startet jeg med å se på tidligere forskning, og tok utgangspunkt i en hypotese om at det å gå i barnehage har en positiv effekt på leseferdighetene i fjerde klasse. I gjennomgangen av tidligere forskning har jeg vurdert det slik at denne trekker i retning av at barnehage har en positiv effekt i en del ̊ar etter at barnehagen er ferdig. Deretter har jeg sett nærmere på dataene brukt i oppgaven, som er en stor internasjonal studie med 150000 elever over 35 land, hvor jeg har valgt å se på Norge, England og Argentina. Jeg gikk så over til å lage en modell for dataene som er samlet inn og definere hypotesen matematisk. Så gjennomførte jeg testen, hvor jeg fant en statistisk signifikant forskjell på leseferdighetene i fjerde klasse mellom å gå i barnehage og ikke å gjøre det. Til slutt fant jeg at endringen var positiv. Hovedkonklusjonen er derfor at undersøkelsen bekrefter hypotesen om at det å gå i barnehage har en positiv effekt på leseferdighetene i fjerde klasse når en sammenligner med det å ikke gå i barnehage.
dc.publisherNTNU
dc.titleAnalyse av betydningen av å ha gått i barnehage (kindergarden) på elevprestasjoner.
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record