Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStrøm, Bjarne
dc.contributor.authorAndersen, Christoffer
dc.contributor.authorKarlsen, Emil
dc.contributor.authorOseid, Jakob
dc.date.accessioned2020-06-27T16:01:04Z
dc.date.available2020-06-27T16:01:04Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2659728
dc.description.abstractDenne oppgaven utforsker de bakenforliggende årsakene til at enkelte elever scorer høyere på leseferdigheter. Vi isolerer familiekarakteristika som den klart viktigste faktoren i elevers leseferdigheter, og ser et stort antall bøker i hjemmet som en indikator på høy sosioøkonomisk status. Denne konklusjonen er forankret i en regresjonsanalyse som benytter relevante variabler for familiekarakteristika mot PIRLS-undersøkelsens mål på leseferdigheter. I tillegg undersøkes det om tilgang på PC i klasserommet påvirker leseferdigheten til elevene. Vår analyse finner ikke noe grunnlag for å hverken bekrefte eller avkrefte hypotesen om at pc har noen innvirkning på elevers leseferdigheter. Videre konkluderes det med at et høyere antall bøker i hjemmet gir bedre leseferdigheter, men at denne effekten ikke kan ses isolert fra øvrig familiekarakteristika da det ikke nødvendighvis er antallet bøker i hjemmet i seg selv som er utslagsgivende, men heller de sosioøkonomiske forutsetningene til eleven og bøker i hjemmet forstås som en indikator på dette.
dc.description.abstractThe thesis explores the underlying factors of why some students achieve higher scores in reading ability tests. We isolate family-characteristics as the predominant explanatory factor when looking at differences in reading ability between students, and observe that a high density of books in the home is often a symptom of high socioeconomic capital. We utilized data from the PIRLS test undertaken in Norway in 2001, in our analysis. In addition to looking at the family characteristics, the thesis also investigates the potential benefit of having access to PCs in the classroom on students reading ability. However, we cannot find any significant evidence of either or in or in our analysis of the model. The thesis finds evidence for a relationship between books at home and student reading ability. However, one has to be careful when interpreting these results as more books in itself might not be the explanatory factor but rather a symptom of other causality, mainly the families' socioeconomic status. We thus argue that books at home might be a good indicator of socioeconomic status.
dc.publisherNTNU
dc.titleHjemmet som forutsetning for leseferdigheter: en økonometrisk analyse av antall bøker i husholdningen og deres effekt på leseferdigheter
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel