Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHitland, Synnøve
dc.contributor.authorBjørnådal, Ine Cecilie
dc.contributor.authorGrande, Lena
dc.contributor.authorHagen, Mette Karoline
dc.date.accessioned2020-06-18T16:01:33Z
dc.date.available2020-06-18T16:01:33Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2658725
dc.description.abstractDenne undersøkelsen er gjennomført på ett tjenestested i et politidistrikt i Norge. Formålet med oppgaven har vært å kartlegge hvordan de ansatte har opplevd endringene som er blitt gjennomført i forbindelse med Nærpolitireformen. Oppgavens problemstilling lyder som følger: «Hvordan har de ansatte på et tjenestested opplevd endringene av Nærpolitireformen?» For å belyse problemstillingen har vi formulert fire forskningsspørsmål: (I) Hva mener de ansatte har vært det viktigste innholdet i politireformen?, (II) Hvordan opplever de ansatte at endringene har blitt gjennomført?, (III) På hvilken måte har endringene påvirket de ansatte? og (IV) Hvordan opplever de ansatte at reformen har påvirket deres evne til å ivareta politiets samfunnsoppdrag? Nærpolitireformen ble vedtatt av Stortinget i Juni 2015 og bygger blant annet på Politianalysen fra 2013 om hvordan politiet bør organiseres i fremtiden. Analysen ble bestilt etter kritikken av politiet som fremkom i 22. juli-kommisjonens rapport. Reformen er særdeles omfattende og har fått mye oppmerksomhet i media, både før og etter den ble vedtatt. Vi synes temaet er ekstra interessant fordi reformen og dens konsekvenser ikke bare påvirker de ansatte i politiet, men også resten av Norges befolkning. I oppgaven har vi benyttet kvalitativ metode i form av dybdeintervjuer, hvor tilsammen ni informanter ble intervjuet. Teorien vi har benyttet omhandler organisasjonsendring, og er basert på pensum fra ulike organisasjonsfag som vi har hatt i løpet av våre tre år på NTNU Handelshøyskolen i Trondheim. Ut ifra våre funn er det mye som tyder på at det er gjennomgående enighet blant de ansatte om at det var behov for endring. Det synes derimot å være uenighet om hvorvidt endringene samt omfanget av disse har vært riktig. Blant informantene blir utvikling av sterkere fagmiljøer og kvalitetsløft, samt omstrukturering trukket frem som de viktigste endringene. Videre blir mangel på ressurser, og følgelig sprengt kapasitet, trukket frem som et gjennomgående problem. Det er viktig å understreke at vi ut ifra funnene ser at de ansatte kanskje opplever endringene ulikt på bakgrunn av hvilke avdelinger de jobber på og hvilke stillinger de har før og etter reformen. Informantene som på grunn av reformen møter en usikker fremtid på arbeidsplassen har naturlig nok et annet utgangspunkt for å vurdere reformen, enn de som for eksempel har blitt forfremmet som følge av reformen.
dc.description.abstractThis research has been conducted in collaboration with a police station located in one of Norway´s police districts. The research aims to discover the employee´s experience of the changes that have been implemented due to “Nærpolitireformen”. With this bachelor thesis we wish to answer the following research question: “How have the employees experienced the implemented changes of “Nærpolitreformen”?” In order to support the main research question, we will attempt to answer the following questions: (I) What does the employees find most important within the reform? (II) How does the employees experience the changes? (III) How has the changes influenced the employees? and (IV) How has the reform influenced the employee's ability to maintain the mission and the responsibility of the police? The reform established June 2015 by the Norwegian Parliament is based on the police analysis from 2013, which highlights an ideal future organization of the police. The analysis is a result of the critique of the Norwegian police, which was made after the 22th July-committee´s report. The reform has received a significant amount of attention in the media, before and after it was approved. We find this topic interesting and relevant because of its impact on the employees within the police as well as the rest of the Norwegian society. This research is based on qualitative methodology, as we have conducted in-depth interviews of nine individuals. Furthermore, the research is based on theory regarding organizational change that we have studied throughout our degree at NTNU Business School in Trondheim. Our research reveals that the employees saw change as a necessity. On the other hand, there is a disagreement whether the amount of changes and the specific changes have been necessary and helpful. In the opinion of the employees, the most important elements of the reform are the increase in competence as well as structural change within the organization. Moreover, the employees experience a lack of resources and capacity to maintain the vision and tasks of the police. We would like to stress that our results are based on experience from individuals that represent different positions and departments of the police. One will therefore have to take into consideration that an employee who experiences uncertainty regarding his job, will have a different experience of the reform as a whole compared to an employee who has been promoted.
dc.publisherNTNU
dc.titleAnsattes opplevelser av endringer i forbindelse med Nærpolitireformen
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel