Show simple item record

dc.contributor.advisorStigen, Linda
dc.contributor.authorOlausen, Ingrid
dc.contributor.authorHolte, Ingrid K.
dc.date.accessioned2020-06-18T16:01:16Z
dc.date.available2020-06-18T16:01:16Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2658714
dc.description.abstractSammendrag Tittel: Ergoterapi og forebyggende arbeid med frafall i videregående skole Forfattere: Ingrid Olausen 493353 Ingrid Karoline Holte 493360 Veileder: Linda Stigen Stikkord/ Nøkkelord Ergoterapi, frafall, videregående skole og forebyggende arbeid Antall ord: 9903 Antall vedlegg: 5 Publiseringsavtale inngått: Ja Kort beskrivelse av bacheloroppgaven: Bakgrunn: Sosiale forskjeller er en av de store samfunnsutfordringene i Norge i dag. Frafall fra videregående utdanning kan føre til sosiale forskjeller. Dette kan ha videre innvirkning på deltakelse og mestring senere i livet. Hensikt: Hensikten med oppgaven er å se på hvordan ergoterapeuter kan bidra i forebygging av frafall fra videregående utdanning ved å arbeide med elevenes skolehverdag. Metode: Kvalitativ metode benyttes til litteraturstudien. De inkluderte studiene ble valgt med utgangspunkt i definerte inklusjons- og eksklusjonskriterier. Simplifisert tematisk analyse er benyttet til analyse av dataen. Resultat: Resultatene viser hvilke faktorer som kan ha innvirkning på elevenes skolehverdag, og ha innflytelse på om elevene fullfører skolen eller ikke. Disse faktorene presenteres i temaene; viktigheten av et støttende skolemiljø, elevenes engasjement på skolen, og betydningen av ikke-akademiske aktiviteter på skolen. Konklusjon: Studiens funn indikerer at ergoterapeuter kan arbeide med elevenes skolehverdag for å bidra til å forebygge dropout. Ergoterapeuter kan i samarbeid med annet skolepersonell utvikle og gjennomføre intervensjonsprogrammer for å forebygge frafall i videregående skole.
dc.description.abstractAbstract Title: Occupational therapy and prevention of dropout in secondary education Authors: Ingrid Olausen 493353 Ingrid Karoline Holte 493360 Supervisor: Linda Stigen Keywords: Occupational therapy, secondary education, dropout, prevention Number of words: 9903 Number of appendix: 5 Availability (open/confidential): Open Short description of this bachelor thesis: Background: Social differences are one of the major societal challenges currently in Norway. Dropout from secondary education can lead to social differences. This can have a further impact on participation and coping later in life. Aim: The aim of this study is o look at how occupational therapists can contribute to prevent dropout from secondary education by working with the pupils' school life. Method: A qualitative method is used for the literature study. The included studies were selected on the basis of defined inclusion and exclusion criteria Simplified thematic analysis is used to analyze the data. Results: The results shows which factors that can have an impact on the pupils' school life, and have an influence on whether the students complete their secondary education or not. These factors are presented in the themes; the importance of a supportive school environment, students engagement in school, and the importance of non-academic activities in school. Conclusion: The study's findings indicate that occupational therapists can work with students' school life to help prevent dropout. The occupational therapists can, in collaboration with other school staff, develop and implement intervention programs to prevent dropout in secondary school.
dc.publisherNTNU
dc.titleErgoterapi og forebyggende arbeid med frafall i videregående skole
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record