Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAndersen, Øivind
dc.contributor.authorMorvik, Martine Løvlie
dc.date.accessioned2020-06-04T16:05:47Z
dc.date.available2020-06-04T16:05:47Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2656827
dc.description.abstractDenne oppgaven tar for seg hvilke utfordringer Rederiet Stenersen AS kan møte med digitalisering av sjekklister om bord på fartøyene. Valg av problemstilling er tatt i samarbeid med rederiet i forbindelse med utplassering høsten 2019, samt at fokuset på digitalisering i maritim næring er økende. Gjennom dybdeintervju med ansatte i rederiet og klasseselskap er det kommet frem flere interessante synspunkt om både fordeler og utfordringer. Oppgavens problemstilling er derfor som følger: «Utfordringer ved digitalisering av sjekklister på fartøy». Dette er en relativt vid problemstilling, og problemstillingen er derfor spisset med hjelp av forskningsspørsmål. Forskningsspørsmålene fokuserer på om det foreligger en villighet til endring, hvilke praktiske utfordringer som vil vise seg i en tank- og kjemikalieflåte, fordeler, ulemper og hvilke tiltak som må gjøres for å kunne implementere digitale sjekklister. I forsøk på å besvare dette har valget falt på en kvalitativ tilnærming av en case-studie. Utvalget av respondenter består av ansatte med forskjellige stillinger og forskjellige hierarkiske nivå, men alle har erfaring med og jobber daglig med safety management, og er godt kjent med sjekklister og prosedyreverk. For å analysere dataen har Aksel Tjora sin Stegvis Deduktiv-Induktiv metode blitt brukt. Modellen vil heretter kalles «SDI-modellen». Foruten primærdata innhentet gjennom semistrukturerte dybdeintervju, har også sekundærdata i form av interne dokumenter og prosedyrer blitt brukt til å innhente informasjon. Fra resultatene har det kommet frem at det foreligger en villighet til endring fra papir til digitale sjekklister innad i rederiet. De siste årene har et økt fokus på digitalisering bidratt til ny teknologi, og flere større rederier har utviklet sine egne digitaliseringssystem. Rent praktisk kan det være utfordrende for et mindre rederi å satse på ny teknologi i like stor grad. Hvilket segment rederiet opererer i kan også ha stor betydning for hvor og i hvilken grad digitaliseringen kan skje. Tanksegmentet er preget av særegne krav, og grunnet en stor, overhengende eksplosjonsfare er det strenge reguleringer for hvor elektronisk utstyr kan brukes. Hvilken trade og område rederiet opererer i vil også kunne påvirke muligheten til bruk av digitale sjekklister.
dc.description.abstractThe thesis wishes to explore which challenges Rederiet Stenersen AS may face when implementing digital checklists onboard their vessels. The thesis question has been chosen in collaboration with Rederiet Stenersen in connection with an internship at their office during the fall of 2019, and because digitization is an ever-growing topic in the maritime industry. Through in-depth interviews with employees from different hierarchy levels, several interesting points of views have been stated regarding both advantages and disadvantages. The thesis question is as follow: «Challenges in regard of digitization of checklists onboard vessels”. Furthermore, the thesis question is accompanied by four research questions, in which themes such as willingness to change, practical challenges on a chemical/tank vessel, advantages, disadvantages and lastly which measures need to be taken into consideration when implementing digital checklists. The thesis is a qualitative case study. The selection of respondents has all worked or works daily with safety management and is familiar with the use of checklists onboard the vessels. The empiric analysis is done based on Aksel Tjora`s SDI-model, and both primary and secondary sources for data have been utilized. The study shows that there is in fact a willingness to change from paper checklists to digital ones. The focus on digitization in the maritime industry has had a rise in the last few years, which has contributed to new technology being developed. Several larger shipping companies have established their own digitization teams; however, this may be somewhat challenging for smaller companies. Which segment the company operates in may also have an effect to which degree the digitization may happen. The probability of explosion is higher in the tank and chemical segment; thus, it is highly regulated. The use of electronical devices onboard may therefore be challenging.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleUtfordringer ved digitalisering av sjekklister på fartøy
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel