dc.contributor.advisor | Halse, Karl Henning | |
dc.contributor.author | Andersen, Hans Arild | |
dc.date.accessioned | 2020-06-04T16:05:45Z | |
dc.date.available | 2020-06-04T16:05:45Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2656819 | |
dc.description.abstract | Formålet med denne oppgaven har vært å ta for seg et hydrofoilfartøy i en ny kontekst, gitt de fordeler man i dag besitter teknologisk, med den hensikt å vurdere muligheter, fordeler og svakheter for montering av et konvensjonelt vribart propellanlegg på et slikts fartøys løftende akterfoil.
Som utgangspunkt fantes en 3D-skisse av fartøyet, beregningsgrunnlag og GA-tegninger. Tiltenkt propellgeometri ble gjort tilgjengelig underveis. For å utføre oppgaven måtte et foilsystem konstrueres og dimensjoneres ut ifra operasjonelle rammevilkår og basisvinkel på foilene måtte defineres. Alt konstruert i Rhinoceros 5.
Fartøyet ble målt opp mot et referansefartøy, og testet mot dokumenterte hydrodynamiske egenskaper for propulsjonen på dette. De spesifikke hydrodynamiske beregningene er utført ved hjelp av CFD-programvaren Star CCM+.
Etter innspill og tvil fra NTNU Ålesund rettet mot den opprinnelige foilkonfigurasjonen, ble en ny aktre foilkonfigurasjon konstruert. Denne er mer å betrakte som en rigg for å kunne utføre tiltenkte motstand-propulsjons-prøver.
Oppgaven gir et svar på den relative sammenhengen mellom de ulike propellposisjonene, og gir et innblikk i hvordan frontfoilen påvirker den bakre under marsjfart. | |
dc.description.abstract | The purpose of this thesis is to evaluate how a hydrofoil vessel could perform, given the current state of the art technology. More specifically, this thesis studies feasibilities, benefits as well as disadvantages with establishing a conventional controllable pitch propeller propulsion system in direct interaction with a lifting foil.
Prerequisites consisted of a preliminary 3D model, main specifications and GA drawings. Custom designed propeller geometry was made available during the work. A foil system had to be constructed and dimensioned to match operational requirements, and a default foil inclination had to be determined. All the constructional work was carried out in Rhinoceros 5.
A reference vessel served as foundation for the discovered hydrodynamic performance to be compared to. The hydrodynamical analyses are carried out with the commercial CFD software Star CCM+.
NTNU Ålesunds disbelief in the initial aft foil configuration resulted in construction of a new two-strut aft foil design for the required propulsion tests.
The thesis gives an insight into how the different propeller locations interact with the aft foil during cruise speed. | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Hydrodynamics of a hydrofoil vessel with CP propellers | |
dc.type | Master thesis | |