Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHøiseth, Marikken
dc.contributor.advisorVan Dijk, Matthijs
dc.contributor.authorSivertsen, Hanne
dc.date.accessioned2020-06-04T16:05:40Z
dc.date.available2020-06-04T16:05:40Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2656812
dc.description.abstractDenne masteroppgaven utforsker forskjellige fagdisipliner, naturfenomener og sunn fornuft, for å få kunnskap om hvordan man kan forbedre oppfatningen av å vente, spesielt for barn som venter på noe som kan virke stressende. Ved å konkretisere innsikt til en design brief og svare på briefen gjennom kreativ utforsking, tar den sikte på å foreslå en måte å øke barnets kroppslige bevissthet for å skifte fokus fra det som ligger i nær framtid. Resultatet er et interaktivt balansebrett som heter Tilt. Det er et allsidig objekt som gir grunnlag for all slags lek, hovedsakelig fokusert på barn mellom tre og elleve år. Tilt fremstår som morsom, i tillegg til at det har beroligende egenskaper som påvirker menneskene rundt både direkte og på en mer subtil måte. Det er ikke et leketøy, fordi det ikke har noen feil måte å bli brukt på, og det er ikke et spill, fordi det ikke har noe spesifikt mål. Det er rett og slett en livlig materialisering av teori.
dc.description.abstractThis thesis explores various professional disciplines, natural phenomenons, and common sense, in order to gain knowledge on how to improve the perception of waiting, specifically for children waiting for something that might appear stressful. By concretising insight into a design brief, and creatively explore how to answer that brief, it aims to suggest a way of increasing the child’s bodily awareness, in order to shift focus from what lays ahead. The result is an interactive balance board named Tilt. It is a versatile item that affords all kinds of play, focused mainly on children aged between three and eleven years old. Tilt appears to be fun, in addition to having soothing characteristics that affect people around both directly and in a more subtle way. It is not a toy, because it has no wrong way of being used, and it is not a game, because it has no specific goal. It is merely a materialisation of theory put to life.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleOpplevelsen av å vente - Design for barn i møte med stressende situasjoner
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel