Show simple item record

dc.contributor.advisorTvede, Øystein
dc.contributor.authorHøegh, Pernille
dc.date.accessioned2020-06-04T16:04:27Z
dc.date.available2020-06-04T16:04:27Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2656778
dc.description.abstractDet kunstneriske udtryk omtales ofte som en måde at sige eller vise det, man ellers ikke har mulighed for at sætte ord på. Kunst kan formidle og læge traumer, men er der måske mulighed for, at den også kan fremkalde dem? I denne opgave har jeg taget udgangspunkt i Mara Lees roman Ladies fra 2007 for at illustrere, hvordan kunst potentielt kan bearbejde traumer og tabuer, men også hvordan den kan medvirke til at videreføre disse. Kunsten er muligvis en måde at behandle det usigelige, det sårbare selv, men det er også en måde at behandle andre. Læsningen af Lees roman er dog mangetydig. Derfor har jeg ved inddragelse af Deborah Horvitz’ teori om traumenarrativ, Susan Sontags essays om at betragte andres lidelse og Eivind Tjønnelands nærstudie af Karl Ove Knausgård diskuteret nærliggende spørgsmål som, hvem der ødelægger hvem, hvem der bruger hvem og hvis ansvar denne kunstneriske skabelsesproces egentlig er. Lidelse og traumer springer ikke ud af ingenting, måske er kunstneren blot en videreformidler af det som allerede eksisterer, eller også kan kunstneren være den egentlige skaber af traumet, måske er det han eller hun som opfinder lidelsen – for sig selv, for sit objekt, for beskueren? Denne analyse peger også på, hvordan kunsten som kulturel institution er en af mange diskurser som er med til at danne vores virkelighed, eller rettere: en historie om virkeligheden som er til at leve med. Jeg viser gennem denne læsning, hvordan ikke bare kunstneren og dennes model er ansvarlig for produktet, men også hvordan den moderne, til tider apatiske, konsument må tage aktiv del i beslutningen om, hvordan kunsten og dens modeller behandles.
dc.description.abstractThe artistic expression is often referred to as a way of saying or showing what you cannot say in other ways. Art can convey and cure trauma, but is it possible that it can also induce them? Based on Mara Lee's novel Ladies from 2007 this assignment illustrate how art can potentially process traumas and taboos, but also how it can help carry them forward. Art is possibly a way of treating the unutterable, the vulnerable self, but it is also a way of treating others. However, the reading of Lee's novel is ambiguous. That is why, with the inclusion of Deborah Horvitz's theory of trauma narrative, Susan Sontag's essays on considering the suffering of others and Eivind Tjønneland's close study of Karl Ove Knausgård, I have discussed nearby questions such as who destroys who, who uses whom and whose responsibility this artistic creation process really is. Suffering and trauma do not come out of nothing, perhaps the artist is merely a communicator of what already exists, or the artist may be the real creator of the trauma, perhaps it is he or she who invents the suffering - for himself, for his object, for the viewer? This analysis also points to how art as a cultural institution is one of many discourses that help shape our reality, or rather: a story of reality you can accept and live with. In this reading I show how not only the artist and his model is responsible for the product, but also how the modern, sometimes apathetic, consumer must take an active part in deciding how art and its models are treated.
dc.publisherNTNU
dc.titleKunstneriske traumer: at fremstille sin egen og andres lidelse En analyse af Mara Lees Ladies
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record