Den spesifikke kontraktstrategis påvirkning på innovasjonsaktivitet i prosjekter i BAnæringen
Abstract
Bygg og anleggsnæringen har, sammenlignet med andre næringer, blant den laveste dokumenterteinnovasjonsaktiviteten i Norge. En prosjektbasert næring med kortsiktige horisonter, høyuavhengighet mellom prosjekter og aktører, samt en tilspisset konkurransesituasjon, er noen avfaktorene som bidrar til den lave innovasjonsaktiviteten. Det er i denne oppgaven værthensiktsmessig å se på hvordan virkemidlene i den spesifikke kontraktstrategien påvirkermuligheten involverte aktører har på å drive innovasjon i prosjekter. For å undersøke hvordan detkan stimuleres til økt innovasjonsaktivitet i prosjekter, har følgende fem forskningsspørsmål blittformulert:FS I: Hvilke virkemidler i kontraktstrategien påvirker underentreprenører/-leverandørersmulighet til å innovere i prosjekter?FS II: Hvilke virkemidler i kontraktstrategien påvirker hoved-/totalentreprenørens mulighet til åinnovere i prosjekter?FS III: Hvilke virkemidler i kontraktstrategien påvirker rådgivende fagdisipliners mulighet til åinnovere i prosjekter?FS IV: Hvilke virkemidler i kontraktstrategien påvirker byggherres mulighet til å innovere iprosjekter?FS V: Hvordan kan kontraktstrategiens virkemidler legge til rette for å drive frem økt innovasjoni prosjekter i BA-næringen generelt?For å besvare spørsmålene har forskningsmetoden både en kvantitativ og kvalitativ tilnærming.Det er gjennomført en omfattende spørreundersøkelse for å statistisk kartlegge effekten avvirkemidlene i den spesifikke kontraktstrategien, i tillegg til den kvantitative undersøkelsen dersyv personer fra ulike aktører i norsk BA-næring har stilt opp til semistrukturerte intervjuer.Undersøkelsene fra den kvantitative undersøkelsen gir en grundig oversikt over hvor stimulerendeeller hemmende hvert virkemiddel i den spesifikke kontraktstrategien er for hver aktør. Funnenefra de kvalitative undersøkelsene indikerer at integrasjonsbaserte virkemidler tilrettelegger for godkommunikasjon, forståelse av utfordringer og dermed stimulerer muligheten for å driveinnovasjonsaktiviteter i prosjekter. Compared to other industries in Norway, the building and construction industry has one of thelowest rates of innovation activities. Being a project-based industry with short-term horizons,alongside independent actors, projects and tasks, as well as the increasing competition – are allfactors contributing to the low innovation activity. Consequently, in the context of projectimplementation, the innovation activity in specific projects is affected by internal and externalfactors in the market. To investigate how innovation activity in projects can be stimulated, thefollowing five research questions have been formulated:FS I: Which instruments in the contract strategy influence the ability of subcontractors /suppliers to innovate in projects?FS II: Which instruments in the contract strategy influence the ability of the contractor's abilityto innovate in projects?FS III: Which instruments in the contract strategy influence the ability of consulting disciplines toinnovate in projects?FS IV: Which instruments in the contract strategy influence the ability of builders' ability toinnovate in projects?FS V: Is there an optimal use of the contract strategy's instruments to facilitate innovation inprojects in the construction industry in Norway?To answer the research questions, both a quantitative and qualitative research approach has beenchosen. A comprehensive survey was conducted to better understand the effect of the instrumentsin the specific contract strategy as well as understanding how it affects the specific actors' abilityto engage in innovation activities in projects. The study has provided a basis for quantifying howstimulating or inhibitory each instrument is for each actor involved in a specific project, as well asdifferentiating how each instrument affects each actor.In addition to the quantitative survey, seven semi-structured interviews of people in the Norwegianconstruction industry were conducted. The findings from the qualitative studies indicate thatintegration-based tools facilitate good communication, understanding of challenges and thusstimulate the opportunity to establish innovation activities in projects.