Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorØsterås, Berit
dc.contributor.authorSkeie, Malin Hrannardóttir
dc.contributor.author
dc.contributor.authorRendum, Marte Holmeide
dc.date.accessioned2020-06-04T16:02:08Z
dc.date.available2020-06-04T16:02:08Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2656696
dc.description.abstractTittel: Effekten av fysisk aktivitet på skoleprestasjoner som en intervensjon i grunnskolen. Hensikt: Hvordan fysisk aktivitet skal implementeres i større grad i skolehverdagen til grunnskoleelever, har skapt debatt. Land som Finland presterer høyt internasjonalt på PISA- undersøkelsene. Noen av tiltakene landet har innført i sitt skolesystem er aktive pauser og aktiv læring. Oppgaven har som hensikt å se på effekten fysisk aktivitet som intervensjon kan ha på skoleprestasjoner, samt undersøke om den eventuelle sammenhengen er knyttet til intensitet og mengde fysisk aktivitet. Metode: Litteraturstudie. Det ble utført litteratursøk i databasene: Medline, SPORTDiscus og ERIC i uke 41-45 i 2019. Resultat: Totalt syv randomiserte kontrollerte studier (RCT) er inkludert i denne oppgaven. Fem av de inkluderte studiene rapporterer at fysisk aktivitet som intervensjon i grunnskolen har ingen signifikant effekt på skoleprestasjoner. Den totale mengden fysisk aktivitet øker for intervensjonsgruppen i tre av studiene. Konklusjon: Funnene i dette litteraturstudiet peker mest i retning av at fysisk aktivitet ikke påvirker grunnskoleelever sine skoleprestasjoner. Det viser seg at fysisk aktivitet over 60% av hjertefrekvensen kan gi fysiologiske effekter som er gunstige for skoleprestasjoner, men hvis intensiteten blir for høy kan effekten virke motsatt.
dc.description.abstractTitle: The effect of physical activity on school performance as an intervention in primary school. Aim: How physical activity should be implemented to a greater extent in the everyday life of primary school pupils has generated debate. Countries like Finland are performing high internationally on the PISA surveys. Some of the methods introduced in the country’s school system are active breaks and active learning. The aim of this study is to investigate the effect of physical activity as an intervention on school performance, and to examine whether the possible relationship is related to intensity and the amount of physical activity. Method: Review. A systematic computerized search was conducted in the databases: Medline, SPORTDiscus and ERIC in weeks 41-45, 2019. Results: A total of seven randomized controlled trials (RCT) met the inclusion criteria. Five of these studies showed that physical activity as an intervention in primary school had no significant effect on school performances. The total amount of physical activity increased in the intervention groups for three of the studies. Conclusion: This literature study points towards physical activity does not affect the academic performance of primary school students. It turns out that physical activity over 60% of the heart rate can produce physiological effects that are favorable to school performance, but if the intensity becomes too high, the effect may be opposite.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEffekten av fysisk aktivitet på skoleprestasjoner som en intervensjon i grunnskolen.
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel