Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDarvik, Dahle, Monica
dc.contributor.author"Nauste, Sandnes, Gunnar" "Westrum, Ole-Johnny
dc.date.accessioned2020-06-04T16:01:58Z
dc.date.available2020-06-04T16:01:58Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2656684
dc.description.abstractSammendrag Tittel: Kartlegging av motoriske problemer hos barn med ADHD Hensikt: Denne systematiske litteraturstudien har undersøkt hva eksisterende forskning sier om kartlegging og testing av motoriske problemer hos barn med ADHD. Fysioterapeuter spiller en viktig rolle i kartlegging av barns motoriske kompetanse, og bør derfor sitte på kunnskap om motoriske problemer hos barn med ADHD, og hvordan disse problemene kartlegges best mulig. Metode: Litteraturstudie. Systematiske søk ble gjort i databasene: OVID PsychINFO og Ovid Medliner i uke 45-47 i 2019. Det ble funnet 2233 artikler etter å ha benyttet søkeordene «ADHD», «motor problems» og «child». Resultat: Totalt 11 studier ble inkludert i denne systematiske litteraturstudien. Samtlige studier benyttet et eller flere kartleggingsverktøy. Resultatene i 10 av 11 studier viste at en stor andel av barn med ADHD har motoriske problemer når de blir sammenlignet med typisk utviklede barn. På den annen side manifesterte de motoriske problemene seg ulikt hos deltakerne med ADHD. Det ble observert at de motoriske variasjonene også gjaldt mellom deltakerne internt i utvalgene. I studier med bruk av flere kartleggingsverktøy kunne barn med ADHD som scoret innenfor normalen på en test, få påvist motoriske problemer på en annen test. Konklusjon: Denne litteraturstudien viser at mange barn med ADHD opplever moderate og alvorlige motoriske problemer, og at både grov- og finmotorikk kan være påvirket. De motoriske problemene ser ut til å variere og våre funn antyder at valg av kartleggingsmetode kan påvirke resultatet. Det er behov for ytterliggere forskning på området for å forstå bedre hvilke motoriske plager barn med ADHD har, samt videre utvikling av gode kartleggingsmetoder
dc.description.abstractAbstract Titel: Assessment of motor problems in children with ADHD Purpose: This systematic review has investigated what existing research says about assessment and testing of motor problems in children with ADHD Method: A systematic computerized search were made in the databases; OVID PsychINFO and OVID Medliner in weeks 45-47 in 2019. 2233 articles were found using the keywords “ADHD”, “motor problems” and “child” Results: A total of 11 studies was included in this systematic review. All of the studies used one or more assessment tool. The results in 10 of 11 studies showed that a large proportion of children with ADHD experienced motor problems when they were compared to typical developing children. On the other hand, the motor problems manifested differently between participants with ADHD. It was observed that motor problems also varied internally in the groups. In studies using multiple assessment tools children with ADHD who scored within normal on one test, could be found to be impaired on others. Conclusion: This systematic review shows that many children experience moderate and severe motor problems and that both gross- and fine motor performance may be affected. The motor problems seems to vary and our findings suggest that the choice of assessment tool can affect the outcome. Further research is needed, both to better understand what type of motor problems children with ADHD experience as well as to further develop good assessment methods.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKartlegging av motoriske problemer hos barn med ADHD
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel