Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGamlem, Siv Therese Måseidvåg
dc.contributor.authorSmith, Kari
dc.contributor.authorVattøy, Kim-Daniel
dc.date.accessioned2020-03-25T14:33:55Z
dc.date.available2020-03-25T14:33:55Z
dc.date.created2019-12-16T12:03:37Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationKognition & Pædagogik. 2019, 29 (114), 26-35.en_US
dc.identifier.issn0906-6225
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2648639
dc.description.abstractArtikkelen argumenterer for at feedbackinteraksjoner som tar utgangspunkt i å styrke elevenes læring er fundamentet i all dialogisk undervisning. Formålet med artikkelen er å utdype hvordan responsiv pedagogikk kan være sentralt for elevers livslange læring. Responsiv pedagogikk er definert som en læringsdialog, og læring er her forstått som måloppnåelse i fag, styrket selvregulering og mestringsforventning. I responsiv pedagogikk er interaksjoner mellom lærer og elev preget av respons ikke bare til det som er sagt, men også et forsøk på å forstå den indre læringsdialogen eleven har med seg selv. Vekslingen mellom indre og ytre dialog er sentralt for selvregulering. Et viktig element i responsiv pedagogikk er lærerens eksplisitte intensjon om å få elevene til å tro på egen kompetanse og evne til å fullføre oppgaver, og å møte utfordringer nå og i fremtiden. Videre handler responsiv pedagogikk om å styrke elevers tro på egen mestring i forhold til en bestemt oppgave, og å øke elevers generelle forventning om egen mestring. Ett case-eksempel fra matematikk- og fra engelskundervisning er brukt for å analysere lærer-elev interaksjoner som støtter elevers selvregulering og mestringsforventning.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherDansk Psykologisk Forlagen_US
dc.titleResponsiv pedagogikk: Feedbackinteraksjoner i læringen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionacceptedVersionen_US
dc.source.pagenumber26-35en_US
dc.source.volume29en_US
dc.source.journalKognition & Pædagogiken_US
dc.source.issue114en_US
dc.identifier.cristin1761118
dc.description.localcodeThis article will not be available due to copyright restrictions (c) 2019 by Dansk Psykologisk Forlagen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextpostprint
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel