dc.contributor.author | Gamlem, Siv Therese Måseidvåg | |
dc.contributor.author | Smith, Kari | |
dc.contributor.author | Vattøy, Kim-Daniel | |
dc.date.accessioned | 2020-03-25T14:33:55Z | |
dc.date.available | 2020-03-25T14:33:55Z | |
dc.date.created | 2019-12-16T12:03:37Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Kognition & Pædagogik. 2019, 29 (114), 26-35. | en_US |
dc.identifier.issn | 0906-6225 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2648639 | |
dc.description.abstract | Artikkelen argumenterer for at feedbackinteraksjoner som tar utgangspunkt i å styrke elevenes læring er fundamentet i all dialogisk undervisning. Formålet med artikkelen er å utdype hvordan responsiv pedagogikk kan være sentralt for elevers livslange læring. Responsiv pedagogikk er definert som en læringsdialog, og læring er her forstått som måloppnåelse i fag, styrket selvregulering og mestringsforventning. I responsiv pedagogikk er interaksjoner mellom lærer og elev preget av respons ikke bare til det som er sagt, men også et forsøk på å forstå den indre læringsdialogen eleven har med seg selv. Vekslingen mellom indre og ytre dialog er sentralt for selvregulering. Et viktig element i responsiv pedagogikk er lærerens eksplisitte intensjon om å få elevene til å tro på egen kompetanse og evne til å fullføre oppgaver, og å møte utfordringer nå og i fremtiden. Videre handler responsiv pedagogikk om å styrke elevers tro på egen mestring i forhold til en bestemt oppgave, og å øke elevers generelle forventning om egen mestring. Ett case-eksempel fra matematikk- og fra engelskundervisning er brukt for å analysere lærer-elev interaksjoner som støtter elevers selvregulering og mestringsforventning. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Dansk Psykologisk Forlag | en_US |
dc.title | Responsiv pedagogikk: Feedbackinteraksjoner i læring | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | acceptedVersion | en_US |
dc.source.pagenumber | 26-35 | en_US |
dc.source.volume | 29 | en_US |
dc.source.journal | Kognition & Pædagogik | en_US |
dc.source.issue | 114 | en_US |
dc.identifier.cristin | 1761118 | |
dc.description.localcode | This article will not be available due to copyright restrictions (c) 2019 by Dansk Psykologisk Forlag | en_US |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | postprint | |
cristin.qualitycode | 1 | |