Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGjerald, Sjur Urdsonnb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:23:54Z
dc.date.available2014-12-19T14:23:54Z
dc.date.created2012-08-31nb_NO
dc.date.issued2012nb_NO
dc.identifier548662nb_NO
dc.identifier.isbn978-82-471-3499-3nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/264800
dc.description.abstractEn ultralydsimulator for FAST Ultralyd brukes for å avbilde kroppens indre. Avbildningen gjøres av en ultralydprobe som plasseres på utsiden av pasienten og føres over den delen av kroppen man vil studere. Det er vanlig å bruke ultralyd til blant annet å avbilde hjerte og kar, til å avbilde fosteret, til å avbilde de indre organene i mageregionen og til å avdekke indre blødninger. Bruksområdet som var bakgrunnen for denne avhandlingen er en prosedyre for å oppdage fri væske for˚arsaket av indre blødninger i mageregionen kalt ”Focused Assessment with Sonography in Trauma” (FAST). For å få gode ultralydavbildninger er det viktig å plassere proben slik at man unngår hindringer mellom proben og det man ønsker å avbilde, f.eks ribbein og luft i tarmene. Riktig plassering av proben og tolking av bildene man tar opp er utfordrende oppgaver, og det er nødvendig med opplæring. Denne opplæringen foregår i stor grad ved at eleven trener seg på pasienter eller frivillige under tilsyn og instruksjon av en erfaren bruker av ultralyd. Ulempene med denne opplæringsformen er blant annet at den kan være en belastning for pasienten, at det kan være vanskelig å finne pasienter med de riktige sykdommene og at de erfarne ultralydbrukerene og ultralydapparatene må ut av klinikken for å drive opplæring. En måte å unngå disse ulempene ved tradisjonell opplæring på er å anvende ultralydsimulatorer som en del av opplæringen i bruk av ultralyd. Fordelene med ultralydsimulatoren er blant annet at den tillater prøving og feiling, mengdetrening og trening på sjeldne eller akutte tilfeller, uten fare for pasienter, og uten å legge beslag på medisinske ultralydmaskiner eller erfarne ultralydeksperter. Formålet med doktorgradsarbeidet var å lage en metode for simulering av ultralydbilder for bruk i slike ultralydsimulatorer. Kravet til simuleringingsmetoden var en bilderealisme og en simuleringshastighet som muliggjør bruk i en FASTsimulator. Simuleringsmetoden som ble utviklet var i stand til å lage ultralydlignende bilder med en simuleringshastighet tilsvarende avbildningshastigheten for en ekte ultralydmaskin. En metode for sammenligning av simulerte ultralydbilder og bilder rett fra den ekte ultralydscanneren ble utviklet, og konklusjonen ble at de simulerte bildene var realistiske nok til ˚a integreres i en komplett FAST simulator.nb_NO
dc.description.abstractUltrasound is a common medical imaging modality. The ultrasound examination is performed by placing an ultrasound probe on the skin of the patient, as close as possible to the part of the body that is of clinical interest. In order to image the inner organs, it is important to position the ultrasound probe so that there are no obstacles between the probe and the organ or tissue of interest, e.g. no ribs, lungs or bowel gas. Ribs and gas filled spaces produce shadows which may give poor images of the part of the body that is studied. In addition, the image quality of ultrasound images is affected by e.g. a grainy pattern called speckle, caused by interference of tissue structures that are too small to be imaged individually, and by ultrasound attenuation which reduces the ability to detect organs deep inside the body. Ultrasound imaging is routinely used for diagnosis of e.g. the heart and vascular system, the foetus and the inner organs of the abdomen. In order to learn how to obtain ultrasound images of the organs of interest without obstruction by shadows and to correctly interpret the images despite e.g. speckle and attenuation, training is necessary. Training is often performed in a setting where the trainee is instructed and guided by an experienced ultrasound operator how to image and diagnose a patient or healthy volunteer. Among the disadvantages of this way of instruction are that it can be unpleasant for the patient, that it can be difficult to find the right patient cases at the time of training, and that the experienced ultrasound users and ultrasound equipment are busy training students instead of working in the clinic. In order to overcome some of these disadvantages, the ultrasound simulator has been proposed as a part of ultrasound training. Advantages of simulator training are that it allows for training on many patient cases, encourages learning by trial and error, can include many normal and pathological patient cases, poses no threats to the comfort of the patient, and frees time for the professional practitioner and the actual ultrasound equipment. One important part of the ultrasound simulator is the simulated ultrasound-like image. The aim of the PhD project was to simulate ultrasound-like images that could be used in a simulator for detection of free fluid by ultrasound, using the procedure Focused Assessment with Sonography in Trauma (FAST). The methods that were developed, produced ultrasound-like images at a realistical frame-rate. A method for comparing these images concurrently to actual ultrasound images was developed, and the image realism was promising with respect to integration into a complete FAST simulator.nb_NO
dc.languageengnb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Det medisinske fakultet, Institutt for sirkulasjon og bildediagnostikknb_NO
dc.relation.ispartofseriesDoktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2012:110nb_NO
dc.relation.ispartofseriesDissertations at the Faculty of Medicine, 0805-7680; 542nb_NO
dc.titleA FAST ultrasound simulatornb_NO
dc.typeDoctoral thesisnb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Det medisinske fakultet, Institutt for sirkulasjon og bildediagnostikknb_NO
dc.description.degreePhD i medisinsk teknologinb_NO
dc.description.degreePhD in Medical Technologyen_GB


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel