Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBohne, Rolf André
dc.contributor.authorWinge, Eva-Lena
dc.date.accessioned2020-03-05T15:01:41Z
dc.date.available2020-03-05T15:01:41Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2645628
dc.description.abstractÅ bygge og forvalte infrastruktur er økonomisk krevende for et samfunn. Veger og bruer har lang forventet levetid, og stramme offentlige budsjetter medfører at fokus på kostnader knyttet til drift og vedlikehold blir alt viktigere. Både norske og andre lands myndigheter har utarbeidet retningslinjer som fremmer et levetidsperspektiv som grunnlag for beslutninger og at levetidskostnader (LCC) bør vurderes i forbindelse med offentlige anskaffelser. Forskere er også enige i at fokus på levetidskostnader er viktig, og det finnes flere studier som beskriver metoder og verktøy for å gjennomføre levetidsberegninger. Til tross for dette ser det ikke ut til at analyser og beregninger av levetidskostnader er utbredt innenfor utbygging av offentlige samferdselsanlegg. Denne oppgaven tar for seg denne problemstillingen og har sett på hvorfor LCC-analyser ikke i større grad er tatt i bruk som grunnlag for beslutninger. Den overordnede problemstillingen for denne oppgaven har vært å «Identifisere og belyse årsakene til manglende praktisk bruk av LCC-analyser innen bygging og forvaltning av samferdselsanlegg». Det fremkommer nok så tydelig i arbeidet med oppgaven at å implementere LCC-analyser som et systematisk verktøy er ønskelig på alle nivåer. Men problemstillingene rundt LCC-analyser er komplekse og det er vanskelig å gi noen helt entydige svar på årsakene til den lave bruken. Studien viser imidlertid at uklare og manglende målsettinger i organisasjonene, manglende kompetanse på gjennomføring av LCC-analyser, og manglende (relevante) underlagsdata er fremtredende årsaker til den lave bruken av LCC-analyser. Mangel på en klar strategi i organisasjonene for hva LCC-analyser skal brukes til fremstår som den mest grunnleggende årsaken, samtidig som mangel på relevante underlagsdata står frem som den mest krevende årsaken å håndtere. Når det gjelder verktøy (programvare) så finnes det programvare tilgjengelig, men når målsettingene ikke er definert og det mangler kompetanse og underlagsdata, er det vanskelig å ta i bruk å implementere programvare.
dc.description.abstractTo build and maintain infrastructure is an economic challenge. Roads and bridges are built to last, and with tight public budgets, there has been an increased focus on how to calculate expenses for maintenance. Local authorities have come up with guidelines to promote a life-cycle perspective as a basis for decision making and public procurements. Researchers agree that the focus on lifetime costs is important, and there have been conducted several studies that describe methods and tools for how to carry out lifetime calculations. Despite this, life-cycle cost analysis (LCCA) is rarely used in the transportation sector. This thesis addresses this issue and looks at why LCC analyzes are not used to a greater extent as a basis for public decision-making processes. The overall problem for this thesis is to "Identify and elucidate the reasons for the lack of practical use of LCC analyzes in the construction and management of transport facilities". From the interviews conducted for this thesis, it becomes clear that implementing LCC analyzes as a systematic tool is desirable at several levels. The problems seem to be complex and it is difficult to give any clear answers to why LCC analyzes are not more frequently used. This study, however, shows that unclear and lacking objectives in the organizations, lacking competences, and also a lack of relevant data are prominent reasons for the low use of LCC analyzes. The lack of a clear strategy in the organizations for what LCC analyzes should be used appears to be the most important cause, while the lack of relevant supporting data emerges as the most demanding cause to deal with. When it comes to the required tools, software is available, but when the goals are not defined, and it lacks expertise and data, implementing software is difficult to implement.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleStudie av LCC-analyser innen vegbygging
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel