Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGilstad, Heidi
dc.contributor.advisorBjørvik, Astrid Tine
dc.contributor.authorEikeland, Heidi Staff-Iversen
dc.date.accessioned2020-03-05T15:00:44Z
dc.date.available2020-03-05T15:00:44Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2645614
dc.description.abstractDenne oppgaven er en kvalitativ dybdestudie der målet er å få kunnskap om hvilke erfaringer foreldre til barn som stammer har med å delta i logopedisk veiledning. Studien bruker Symbolsk interaksjonisme som teoretisk perspektiv, og har fokus rettet mot hvilke aspekter ved veiledningen som kan virke myndiggjørende for foreldre. Det logopediske veiledningstilbudet fant sted i en kommunal logopedtjeneste i Sør-Norge. Studien baserer seg på foreldrenes to første møter med logopeden, og deres prosess hjemme mellom samtalene. For å belyse problemstillingen trekkes ulike teoretiske perspektiv frem. Teori om forholdet mellom forutsetninger og forventninger brukes som bakgrunn for å forklare stammeutvikling hos barn, og foreldres rolle i behandlingstilbudet. Den stammefaglige veiledningen tar utgangspunkt i humanistisk tradisjon og en styrkefokusert tilnærming. Oppgavens empiri er utvunnet gjennom intervjuer, og dataene belyses ved å bruke deler av Bronfenbrenners utviklingsøkologiske modell (Bronfenbrenner, 1979) som rammeverk, mens Tjoras stegvis-deduktiv-induktiv metode er fundamentet for analyseprosessen (Tjora, 2017). Studiens funn gir klare indikasjoner på at logopedisk veiledning kan bidra til å styrke og myndiggjøre foreldre med barn under skolealder som stammer. Det er flere aspekter som stikker seg frem som betydningsfulle. Ett aspekt er veiledningsrelasjonen. Det ser ut til å være vesentlig at foreldre føler seg trygge, respektert, lyttet til og støttet av logopeden. Det å støtte foreldrene i foreldrerollen på mer generell basis ser også ut til å være betydningsfullt. Kunnskapsformidling fra logoped til foreldre om stamming hos barn, forekomst, årsak, utviklingsgang og konkrete råd, pekte seg ut som avgjørende momenter for å skape trygghet og forståelse for rådene og tiltakene som ble fremlagt av logopeden underveis. Samtidig var det viktig at de foresatte opplevde valgfrihet og kontroll over prosessen, og at det var rom for refleksjoner og det å se foreldrenes utfordringer fra ulike perspektiver i de logopediske samtalene. Det å ha mer enn ett møte mellom foreldre og logoped så ut til å være betydningsfullt for å skape mestring med å gjennomføre rådene i en hektisk hverdag, og for å få til en god og varig prosess på hjemmearenaen.  
dc.description.abstractThis thesis is a qualitative in-depth study where the goal is to gain knowledge of how parents of children who stutter experience participating in speech-therapy counseling. The study uses Symbolic interactionism as a theoretical perspective and focuses on which aspects of the counseling have an empowering effect on the parents. The speech therapy took place in a municipal speech therapist service in South of Norway. The study is based on the parents' first two meetings with the speech therapist and their process at home between the counseling. In order to enlighten the issue links have been drawn to various theoretical perspectives. The theory of the relationship between demands and capacities is used as a background for explaining the development of the stuttering of the child, as well as the parent’s role in the treatment offered. The pedagogical guidance is based on humanistic tradition and a strength-focused approach. The thesis's empirical data is collected through interviews. The data is enlightened through the use of parts of Bronfenbrenner's Ecological Systems theory (Bronfenbrenner, 1979) as a framework, while Tjora's step-wise-deductive-inductive method is the basis for the analysis process (Tjora, 2017). The thesis’ findings give clear indications that speech-therapy counceling can strengthen and empower parents with stuttering children under school age. There are several aspects that stand out as meaningful, one of which is the guidance-relationship. It seems important that parents feel safe, respected, listened to, and supported by the speech therapist. Supporting parents in parenting on a more general basis also seems to be significant. Knowledge dissemination from speech therapist to parents about stuttering in children, occurrence, cause, developmental progress, and concrete advice, are all pointed out as crucial factors in order to create safety and understanding for the advice and guidance that was presented by the speech therapist. At the same time, it was important that the guardians experienced freedom of choice and control over the process, and that there was room for reflections and to see the parents' challenges from different perspectives in discussions. Several meetings seemed to be important in developing a good process where the advice given in the conversations was properly implemented at home, and created a feeling of achievement in implementing the advice into everyday life.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEn kvalitativ studie av foreldres erfaringer med logopedisk veiledning når førskolebarn stammer. Hvilke aspekter ved den logopediske veiledningen kan bidra til å styrke og myndiggjøre foreldre?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel