dc.contributor.author | Dahl, Anne | |
dc.contributor.author | Krulatz, Anna Maria | |
dc.date.accessioned | 2020-02-28T13:10:00Z | |
dc.date.available | 2020-02-28T13:10:00Z | |
dc.date.created | 2016-01-29T09:59:22Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge. 2016, 10 (1), . | nb_NO |
dc.identifier.issn | 1504-9922 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2644410 | |
dc.description.abstract | Denne artikkelen handler om norske engelsklæreres kompetanse i å arbeide med barn som har et annet morsmål enn norsk, og som lærer engelsk som fremmedspråk. Problemstillingene er "Hva slags utdanning og kunnskap innen flerspråklighet har engelsklærere i Norge?," "I hvilken grad føler engelsklærere i Norge seg forberedt på å undervise i flerkulturelle og flerspråklige klasserom?" og "Hvilken type kunnskap, ferdigheter og ressurser føler de behov for?". Vi presenterer resultater fra en nasjonal spørreundersøkelse hvor i alt 176 engelsklærere deltok. I tillegg presenterer vi resultater fra fokusintervjuer med i alt fire lærere fra to skoler. Resultatene viser at selv om engelsklærerne til en viss grad føler seg forberedt på arbeid med elever som ikke har norsk som morsmål, har svært få av dem utdanning som fokuserer på flerspråklighet. Svarene fra spørreundersøkelsen og fra intervjuene viser at engelsklærerne gjerne vil ha mer kompetanse på dette området. Vi vil derfor understreke betydningen av utdanning i teori og praksis om flerspråklig utvikling og flerkulturell utdanningsteori, og ikke minst betydningen av tilgang til faglig utvikling som fokuserer på flerspråklighet i skolen og i samfunnet for engelsklærere i Norge. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Acta Didactica Norge | nb_NO |
dc.relation.uri | https://www.journals.uio.no/index.php/adno/article/view/2397/2374 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.title | Engelsk som tredjespråk: Har lærere kompetanse til å støtte flerspråklighet? | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.description.version | publishedVersion | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 18 | nb_NO |
dc.source.volume | 10 | nb_NO |
dc.source.journal | Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge | nb_NO |
dc.source.issue | 1 | nb_NO |
dc.identifier.cristin | 1326026 | |
dc.description.localcode | Innhold publisert i tidsskriftet Acta Didactica er - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/). | nb_NO |
cristin.unitcode | 194,62,60,0 | |
cristin.unitcode | 194,67,80,0 | |
cristin.unitname | Institutt for språk og litteratur | |
cristin.unitname | Institutt for lærerutdanning | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |