Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBruun, Ellen Foyn
dc.date.accessioned2020-02-25T08:52:44Z
dc.date.available2020-02-25T08:52:44Z
dc.date.created2020-01-13T16:33:11Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationPeripeti. 2019, 16 (30.7), 82-93.nb_NO
dc.identifier.issn1604-0325
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2643548
dc.description.abstractI denne artikkelen undersøker jeg en forestilling som inngikk i et sosialt tiltak med unge voksne utenfor utdanning og arbeid, i regi av Ville Veier, et entreprenørskap i Stavanger. Alle scenene var bygget på deltakernes egne livserfaringer, og de stod selv på scenen som aktører. Det tematiske utgangspunktet for forestillingen var rom, og dette ble formidlet og iscenesatt gjennom ulike kunstneriske grep. Problemstillingen er å undersøke i hvilken grad de kunstpedagogiske intensjonene ble gjenspeilet og formidlet i det kunstneriske produktet. Analysen fokuserer på tre spor: skuespilleren som tegn hendelse, rom som innhold og form og relasjonen til publikum. I oppsummeringen viser jeg hvordan publikums rolle som tilskuere ble forskjøvet til vitner i tråd med denne typen sosialt virkelighetsteater.nb_NO
dc.description.abstractIn this article, I investigate a performance that was part of a social intervention with young adults excluded from mainstream education and workforce, produced by a social entrepreneurship in Stavanger. The scenes were based on the participants’ life experiences and they were the performers. Room was the chosen thematic point of departure for the performance making and this was conveyed and staged through multiple aesthetic means. The research question examines in which way the performance embodied and conveyed the intentions of transformative learning for the participants. The analysis focuses on three tracks: the actor, space as content and form, and the relationship to the audience. To sum up, I demonstrate how the role of the audience was displaced from spectator to witness in line with this kind of social theatre of the real.nb_NO
dc.language.isomisnb_NO
dc.publisherAfdeling for Dramaturgi, Aarhus Universitetnb_NO
dc.relation.urihttps://tidsskrift.dk/peripeti/issue/view/8475
dc.subjectKunst og helsenb_NO
dc.subjectArt and healthnb_NO
dc.subjectAnvendt teaternb_NO
dc.subjectApplied dramanb_NO
dc.titleFra tilskuer til vitne i virkelighetsteatrets romnb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionacceptedVersionnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Teatervitenskap: 172nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Theatre studies: 172nb_NO
dc.source.pagenumber82-93nb_NO
dc.source.volume16nb_NO
dc.source.journalPeripetinb_NO
dc.source.issue30.7nb_NO
dc.identifier.cristin1771794
dc.description.localcode© 2019. This is the authors' accepted and refereed manuscript to the article. The final authenticated version is available online at: https://tidsskrift.dk/peripeti/article/view/117597/165619nb_NO
cristin.unitcode194,62,35,0
cristin.unitnameInstitutt for kunst- og medievitenskap
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextpostprint
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel