Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGynnild, Vidar
dc.date.accessioned2020-02-19T08:27:13Z
dc.date.available2020-02-19T08:27:13Z
dc.date.created2019-11-05T13:32:10Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationUNIPED. 2019, 42 (4), 340-354.nb_NO
dc.identifier.issn1893-8981
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2642451
dc.description.abstractDenne artikkelen beskriver og analyserer virkningene av «blind» klagesensur ved Universitetet i Oslo. Før 01.08.14 hadde de nye sensorene ved sensurklage tilgang til resultatene fra ordinær sensur, mens denne muligheten ble tatt bort da «blind» klagesensur ble tatt i bruk fra og med høsten 2014. Undersøkelsen er gjennomført med utgangspunkt i registerdata for to ulike perioder, før og etter at «blind» klagesensur ble innført. Undersøkelsen viser at klagetilbøyeligheten har økt over tid, uavhengig av sensurordning. Samtidig har «blind» sensur ført til større avvik og større spredning sammenliknet med ordinær sensur. Nyordningen har samtidig ført til en jevnere fordeling mellom endringer i positiv og negativ retning. Norsk Studentorganisasjon var en sentral pådriver for innføring av «blind» klagesensur på nasjonal basis. De ønsket med dette en større grad av likebehandling, og dermed en mer rettferdig vurderingsordning. Denne undersøkelsen viser at nyordningen neppe har vært til studentenes gunst.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetsforlagetnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.title"Blind" klagesensur ved Universitetet i Oslo Pålitelig og rettferdig eller et steg i feil retning?nb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber340-354nb_NO
dc.source.volume42nb_NO
dc.source.journalUNIPEDnb_NO
dc.source.issue4nb_NO
dc.identifier.doi10.18261/issn.1893-8981-2019-04-02
dc.identifier.cristin1744235
dc.description.localcodeCopyright © 2019 Author(s). This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons CC BY 4.0 License (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/).nb_NO
cristin.unitcode194,67,70,0
cristin.unitnameInstitutt for pedagogikk og livslang læring
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal