Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKvello, Pål
dc.contributor.authorBarstad, Stine Slaatsveen
dc.contributor.authorRønning, Bernt
dc.contributor.authorMoen, Elin Tronsaune
dc.contributor.authorØsterlie, Ove
dc.date.accessioned2020-02-18T06:31:35Z
dc.date.available2020-02-18T06:31:35Z
dc.date.created2020-02-11T15:23:58Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationActa Didactica Norden. 2020, 14 (1), 1-36.nb_NO
dc.identifier.issn2535-8219
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2642102
dc.description.abstractSom svar på en rekke forespørsler om empiriske data på effekten av omvendt undervisning, har vi utført en mindre studie som sammenligner elevers motivasjon, forberedelser og læringsutbytte mellom omvendt undervisning og tradisjonell under-visning. For å gjøre dette gjennomførte vi en økt med henholdsvis omvendt undervis-ning og tradisjonell undervisning i to klasser på ungdomsskolen og målte indikatorer for elevenes læringsutbytte og forberedelse til undervisningen. I tillegg intervjuet vi elever fra begge klassene og tolket våre data med bruk av selvbestemmelsesteorien for motivasjon. Resultatene indikerer at en økt med omvendt undervisning i ungdomsskolen kan fremme autonom motivasjon bedre enn tradisjonell undervisning. Imidlertid bidrar ikke metoden nødvendigvis til at flere elever forbereder seg eller oppnår høyere læringsutbytte, skjønt den kan påvirke elever forskjellig. Videre er det indikasjoner på at forberedelser har vesentlig betydning for læringsutbyttet i både omvendt og tradisjonell undervisning. Denne studien bidrar med empiri til en mangelfull litteratur vedrørende effekten av omvendt undervisning i forhold til tradisjonell undervisning.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherActa Didactica Nordennb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleOmvendt undervisning versus tradisjonell undervisning i naturfag på ungdomsskolen: En studie av elevers motivasjon, forberedelser og læringsutbyttenb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber1-36nb_NO
dc.source.volume14nb_NO
dc.source.journalActa Didactica Nordennb_NO
dc.source.issue1nb_NO
dc.identifier.cristin1793128
dc.description.localcodeOpphavsrett 2020 Acta Didactica Norden Creative Commons License Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.nb_NO
cristin.unitcode194,67,80,0
cristin.unitnameInstitutt for lærerutdanning
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal