Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAgerup, Tea.
dc.contributor.authorNilsen, Benedicte.
dc.date.accessioned2020-02-12T15:00:12Z
dc.date.available2020-02-12T15:00:12Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2641391
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven er et litteraturstudium som presenterer temaet resiliens. Temaet har blitt viet mye oppmerksomhet de seneste årene, og dermed har resiliensfeltet skutt fart. Vi har alle kjennskap til motstandsdyktige barn, som for eksempel Harry Potter og Pippi Langstrømpe, som vi møter i film og litteratur (Borge, 2018, s. 27). I resiliensforskningen er det fremdeles ikke slik at vi finner noen tydelig forklaring på hvorfor noen klarer seg bra, og andre ikke. Likevel vet vi at for barn i vestlige land, utgjør skolen en betydelig og viktig del av ens oppvekst. Formålet med oppgaven er å få økt kunnskap om hvilke faktorer som kan fremme fenomenet resiliens, og hvordan man som barnevernspedagog kan legge til rette for en slik utvikling. Oppgavens problemstilling er som følgende: «Hvordan kan man som barnevernspedagog fremme resiliens ved hjelp av miljøterapi i skolen?». For å besvare dette anvendes forskning og tilgjengelig litteratur. Oppgaven retter oppmerksomhet mot hvordan man gjennom miljøterapi og forebyggende arbeid i skolen kan bidra med tiltak som fremmer resiliens. Dette vil presenteres gjennom fokus på ulike beskyttelsesfaktorer, herunder individuelle beskyttelsesfaktorer, familiemessige beskyttelsesfaktorer og resiliensfaktorer ved nettverket.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleResiliens – hvordan bidra slik at utfordringer blir til muligheter?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel