Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNygaard, Vigdis
dc.contributor.authorCarlsson, Espen
dc.contributor.authorNilsen, Berit Therese
dc.date.accessioned2020-02-12T13:16:59Z
dc.date.available2020-02-12T13:16:59Z
dc.date.created2019-04-25T16:45:49Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.isbn978-82-7492-423-9
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2641312
dc.description.abstractI denne studien har vi sett nærmere på og diskutert sammenhengene mellom sørsamisk språk, kultur og næring ved hjelp av fire kontrasterende caser, henholdsvis to forvaltningskommuner for språk med varierende fartstid (Snåsa og Røros), et bycase (Trondheim) og et prosjektcase (Elgå). Denne sammenligningen viser at det har betydning å være forvaltningskommune. Det skjerper de kommunale myndighetenes blikk på det samiske. Utviklingen og styrking av barnehagetilbud for sørsamiske barn åpner for bedre forutsetninger for flere funksjonelt tospråklige barn. Selv om betydningen av et samisk språktilbud i grunnskolen er åpenbar, stilles det spørsmål ved overgangen mellom tilbudene som fins etter grunnskolen; både til videregående og over i høyere utdanning, og at disse ikke er optimale i forhold til å videreutvikle språkkunnskapen. De undersøkte områdene og de tilhørende institusjonene og organisasjonene innenfor det samiske spiller en betydelig rolle i språkforsterkingsarbeidet. Det er likevel identifisert gjennomgående utfordringer med å rekruttere kompetente medarbeidere med sørsamisk språk- og kulturkompetanse.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorut rapport 3/2019nb_NO
dc.titleUtredning om forholdet mellom sørsamisk språk, kultur og næringnb_NO
dc.typeResearch reportnb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber67nb_NO
dc.identifier.cristin1693960
cristin.unitcode194,67,10,0
cristin.unitnameInstitutt for geografi
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel