Browsing Videreutdanning: Master- og bacheloroppgaver by Author "Dons, Carl Fredrik"
Now showing items 1-11 of 11
-
Hvordan er elever og læreres opplevelse av periodisert undervisning i den videregående skolen?
Skjærstad, Morten (Master thesis, 2022)Denne studien har som mål å beskrive og diskutere hvordan periodisering av fag oppleves for elever og lærere i den videregående skolen. Periodisering av fag blir synliggjort i Stortingsmeldingene Med rett til å mestre og ... -
Hvordan kan rektor og skoleldere legge til rette for profesjonsfaglige fellesskap på sin skole, slik at det pedagogiske utviklingsarbeidet skal kunne bli best mulig for elevene?
Orvik, Christina Berg (Master thesis, 2020)Sammendrag I forbindelse med satsing på språkkommuner og fagfornyelsen som er foranledningen til verdiløftet i LK20, er det veldig fokus på lærers læring og profesjonsfaglig fellesskap som metode for å jobbe godt med ... -
Ledelse av den digitale koronaskolen
Moen, Per Anders (Master thesis, 2021)Koronapandemien som rammet verden i 2020 hadde store konsekvenser for alle deler av samfunnet og alle mennesker. For skolen sin del så tvang pandemien frem en ny hverdag, og eksisterende planer og rutiner ble nærmest ... -
Når læreplan møter praksis
Bjoraa, Katharina; Søberg, Liv Habberstad (Master thesis, 2020)Høsten 2020 innføres en ny læreplan. Nytt med fagfornyelsen, er innføringen av kjerneelementer i alle fag. Kjerneelementene beskriver hva som er det viktigste man skal lære i faget, og utforsking og problemløsing er et av ... -
Når læreplan møter praksis
Bjoraa, Katharina; Søberg, Liv Habberstad (Master thesis, 2020)Høsten 2020 innføres en ny læreplan. Nytt med fagfornyelsen, er innføringen av kjerneelementer i alle fag. Kjerneelementene beskriver hva som er det viktigste man skal lære i faget, og utforsking og problemløsing er et av ... -
"På vei mot en god og tidsaktuell skoleledelse?" En kvalitativ studie av rektorers og avdelingslederes oplevelser av skoleledelse i team.
Røe, Bratberg Kristin og Kvendbø, Lars (Master thesis, 2019)Skolen er i stadig endring og utvikling, med økende kompleksitet, krav og mangfold i oppgaver. Forventningene til skoleledelsen endres, og stadig flere skoleeiere reorganiserer sine lederteam. Trondheim kommune innførte ... -
"På vei mot en god og tidsaktuell skoleledelse?" En kvalitativ studie av rektorers og avdelingslederes opplevelser av skoleledelse i team.
Røe, Bratberg Kristin og Kvendbø, Lars (Master thesis, 2019)Sammendrag: Skolen er i stadig endring og utvikling, med økende kompleksitet, krav og mangfold i oppgaver. Forventningene til skoleledelsen endres, og stadig flere skoleeiere reorganiserer sine lederteam. Trondheim kommune ... -
Rektors anvendelse av makt En studie av rektors tanker og refleksjoner om makt i skolen.
Solvang, Sten Frode (Master thesis, 2023)Abstrakt I denne masteroppgaven rettes søkelyset mot rektor som utøver av makt. Målet med oppgaven er å bidra til en dypere innsikt i fenomenet makt, i den forstand at makt kommer til uttrykk på forskjellige vis i skolen. ... -
Skolekultur og skoleutvikling gjennom Covid-19 Hvordan kan skolekultur ha betydning for mulig skoleutvikling gjennom Covid-19?
Melkild, Åse Elisabeth Sansvoll (Master thesis, 2022)12. mars 2020 ble Norge nedstengt, og Skole-Norge skulle nå settes på prøve: hvordan skulle man drifte skole under en slik krise, der man skulle ivareta både elever, ansatte og det faglige aspektet? Det som ble interessant ... -
Skoleledelse i situasjoner preget av uforutsigbarhet
Brøndmo, Linn Aunet (Master thesis, 2022)Sammendrag Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan ledelsen ved en skole kan bidra til utvikling når hverdagen er uforutsigbar og kriser inntreffer. Bakteppet for min forskning har vært koronapandemien som ... -
Skolelederes erfaringer med tiltak for overgangen mellom barnehage til skole/SFO under pandemien "Pandemiens skygge- dagens muligheter?"
Bensvik, Lill- Anita Øien (Master thesis, 2023)Overgangen mellom barnehage og skole/SFO er et emne det er forsket på og skrevet en del om. For enkelte barn og deres foresatte er dette en sårbar epoke. Det er derfor essensielt at skolene i samarbeid med barnehagene har ...