• Å bli kjent med hele mennesket 

      Sundsøy, Jan Eskild (Master thesis, 2022)
      Sammendrag Tematisk omdreiningspunkt i dette forskningsprosjektet er relasjonsorientert ledelse og hensikten med denne studien har vært å utforske forholdet mellom lederes egenvurderte relasjonskompetanse og ansattes ...
    • Å lede er å lære 

      Solli, Tove (Master thesis, 2020)
      Denne studien handler om ledere og læring. Jeg har gjort kvalitative intervju av skoleledere som har gjennomført lederopplæring i Open-to-learning™-samtaler om hva de lærer av undersøkende dialog med sine medarbeidere. Jeg ...
    • Å lede frem betydningsfulle liv i en flyktningleir 

      Valvatne, Elin (Master thesis, 2022)
      Oppgaven tar utgangspunkt i de millioner av barn som er på flukt i verden i dag. Mange av disse vokser opp i en flyktningleir. Det er mangel på sosiale velferdsinstitusjoner og omsorgstilbud og særlig til de aller yngste ...
    • Å lede frivillige mennesker i en menighet 

      Bakke, Andreas (Master thesis, 2023)
      I de større menighetene i Norge er flere hundre frivillige mennesker med på å drive arbeidet. Menighetene er helt og fullt avhengige av innsatsen til alle de frivillige. Hvordan skal man lede disse menneskene på en måte ...
    • Å streve med skriving i de første skoleårene — en longitudinell studie på 1. og 2.trinn 

      Maria Hole-Forsmo (Master thesis, 2022)
      Å kunne skrive er en ferdighet som kreves for å kunne være en aktiv deltaker i dagens samfunn, og når barn starter på skolen møter de forventinger om å lære seg å skrive. De fleste elever i skolen lærer seg å lese og skrive ...
    • Å STÅ I DET En kvalitativ studie av lederutvikling, psykologisk trygghet og selvledelse 

      Rønningen, Stein Morten (Master thesis, 2023)
      Denne masteroppgaven handler om ledelse og lederutvikling i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB). Og bakgrunnen for forskningsspørsmålet har vært om en virksomhet får noe tilbake ved å bruke til dels store ...
    • Å stå i spagaten- en kvalitativ studie om avdelingsleders nærledelse 

      Selbæk, Therese (Master thesis, 2020)
      Trondheim kommune gjennomgikk i 2017 en stor endring i lederstrukturen i alle kommunens avdelinger. For skolesektoren fikk dette konsekvenser da det førte til at faglederstillingene falt bort og ble erstattet med ...
    • Åpen innovasjon og samarbeid innad i havbruksnæringen på Sunnmøre 

      Bjørnøy, Cecilie (Master thesis, 2021)
      Den norske havbruksnæringen har de senere år vært preget av sterk vekst, en rivende teknologisk utvikling, sterk internasjonal anerkjennelse og superprofitt. Samtidig har det i kjølvannet dukket opp noen vesentlige ...
    • Æ trives i hyret 

      Martinussen, Marita (Master thesis, 2020)
      Sammendrag Arbeidet med dimensjoneringen av tilbudsstrukturen i videregående skole, altså hvilke skoler som skal tilby hvilke programområder, er trolig utfordrende i de fleste fylkeskommunene. I Nordland har dette vært ...
    • Økt leseforståelse og avkodingsferdighet etter intensivt lesekurs? 

      Larsen, Stenette; Lyngstad, Ingeborg (Master thesis, 2022)
      Formålet med denne masteroppgaven var å måle effekten av et intensivt lesekurs for elever som opplevde vansker knyttet til leseprosessen. Vi gjennomførte kurset for en liten gruppe elever på 3. trinn i 6 uker. Det intensive ...
    • Økt leseforståelse og avkodingsferdighet etter intensivt lesekurs? 

      Larsen, Stenette; Lyngstad, Ingeborg (Master thesis, 2022)
      Formålet med denne masteroppgaven var å måle effekten av et intensivt lesekurs for elever som opplevde vansker knyttet til leseprosessen. Vi gjennomførte kurset for en liten gruppe elever på 3. trinn i 6 uker. Det intensive ...