Show simple item record

dc.contributor.authorNestby, Dag Hallvard
dc.date.accessioned2020-01-21T13:24:18Z
dc.date.available2020-01-21T13:24:18Z
dc.date.created2019-12-18T21:19:59Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationPrismet. 2019, 70 (4), 327-341.nb_NO
dc.identifier.issn0032-8847
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2637266
dc.description.abstractI denne artikkelen gir jeg et bidrag til den faglige diskusjonen om hvordan islam kan fremstilles i grunnskolens KRLE-fag. Ved hjelp av Robert Jacksons tredelte tilnærming til religion prøver jeg å vise at læreplanens syn på menneskerettigheter som en felles referanse åpner et problematiserende rom hvor elevers ønske om nyanserte fremstillinger av islam kan imøtekommes. Jeg redegjør først for innholdet i Jacksons metode; deretter redegjør jeg for noen problematiserende stemmer (innen islam) som viser muslimenes bidrag til en felles forståelse av menneskerettighetenes betydning. Til slutt undersøker jeg hvorvidt slike stemmer kommer til uttrykk i KRLE-fagets to nyeste lærebøker (for ungdomstrinnet). Undersøkelsen viser stor variasjon i forekomsten av slike stemmer.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Oslonb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.titleHvordan kan KRLE-faget fremstille islams mangfold?nb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber327-341nb_NO
dc.source.volume70nb_NO
dc.source.journalPrismetnb_NO
dc.source.issue4nb_NO
dc.identifier.cristin1762730
dc.description.localcodeLisensiert gjennom Creative Commons Lisens BY-NC-4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/).nb_NO
cristin.unitcode194,62,70,0
cristin.unitnameInstitutt for filosofi og religionsvitenskap
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextpostprint
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal