dc.contributor.author | Nestby, Dag Hallvard | |
dc.date.accessioned | 2020-01-21T13:24:18Z | |
dc.date.available | 2020-01-21T13:24:18Z | |
dc.date.created | 2019-12-18T21:19:59Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Prismet. 2019, 70 (4), 327-341. | nb_NO |
dc.identifier.issn | 0032-8847 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2637266 | |
dc.description.abstract | I denne artikkelen gir jeg et bidrag til den faglige diskusjonen om hvordan islam kan fremstilles i grunnskolens KRLE-fag. Ved hjelp av Robert Jacksons tredelte tilnærming til religion prøver jeg å vise at læreplanens syn på menneskerettigheter som en felles referanse åpner et problematiserende rom hvor elevers ønske om nyanserte fremstillinger av islam kan imøtekommes. Jeg redegjør først for innholdet i Jacksons metode; deretter redegjør jeg for noen problematiserende stemmer (innen islam) som viser muslimenes bidrag til en felles forståelse av menneskerettighetenes betydning. Til slutt undersøker jeg hvorvidt slike stemmer kommer til uttrykk i KRLE-fagets to nyeste lærebøker (for ungdomstrinnet). Undersøkelsen viser stor variasjon i forekomsten av slike stemmer. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Universitetet i Oslo | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no | * |
dc.title | Hvordan kan KRLE-faget fremstille islams mangfold? | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.description.version | publishedVersion | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 327-341 | nb_NO |
dc.source.volume | 70 | nb_NO |
dc.source.journal | Prismet | nb_NO |
dc.source.issue | 4 | nb_NO |
dc.identifier.cristin | 1762730 | |
dc.description.localcode | Lisensiert gjennom Creative Commons Lisens BY-NC-4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/). | nb_NO |
cristin.unitcode | 194,62,70,0 | |
cristin.unitname | Institutt for filosofi og religionsvitenskap | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | postprint | |
cristin.qualitycode | 1 | |