Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStrandhagen, Jan Ola
dc.contributor.advisorOluyisola, Olumide E.
dc.contributor.authorStrømseng, Ida Marie
dc.date.accessioned2020-01-12T15:00:09Z
dc.date.available2020-01-12T15:00:09Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2635806
dc.description.abstractEn digital produktplattform for bygg- og anleggsnæringen er under vurdering for å forbedre synlighet og koordinasjon i en verdikjede mellom rørprodusent og entreprenør på anleggsprosjekt. Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke de potensielle virkningene denne digitale plattformen vil ha på verdikjeden. Videre vil virkningene av plattformen bli undersøkt med tanke på rørprodusentens forretningsmodell. Forskningsspørsmålene er derfor som følgende: 1. Hva er virkningene av en digital produkt-plattform på en verdikjede for anleggsprosjekter? 2. Hva er virkningene av den digitale produkt-plattformen på forretningsmodellen til rørprodusenten i denne verdikjeden? Rammene for denne masteroppgaven er å se på den nåværende og fremtidige verdikjeden for anleggsprosjekt, hvor prosessene mellom de forskjellige aktørene er hovedfokuset. Prosesser i verdikjeden var presentert fra et forretningsmodell-perspektiv og dette ble videre brukt til å gi innsikt til de potensielle endringene og mulighetene som eksisterer for forretningsmodellen til rørprodusenten. Rørprodusenten og aktørene nedstrøms i verdikjeden, grossisten og entreprenøren, var inkludert i forskningen. For å besvare forskningsspørsmålene ble kvalitative forskningsmetoder brukt, inkludert en studie av relevant litteratur og en case-studie av en anleggsverdikjede. Seks semi-strukturerte intervjuer ble brukt for å innhente empirisk data fra case-studiet. Flere viktige elementer ble oppdaget i løpet av forskningsprosessen. Gjennom litteraturstudiet ble fem påstander utviklet med grunnlag av funn i litteraturen, som videre ble brukt for diskusjonen av forskningsspørsmålene; P1: En verdikjede for anleggsprosjekter vil ha nytte av implementeringen av en digital plattform ved at tilgangen til informasjon mellom de relevante aktørene øker. P2: Det kan være utfordrende å få de relevante aktørene i verdikjeden til å bruke den digitale plattformen på grunn av den økte transparensen på forretningen deres. P3: Transparent produktinformasjon i verdikjeden vil påvirke hvilke kriterier som er viktige for valg av leverandør. P4: En digital plattform for interaksjon mellom kjøper og leverandør vil gi økt kundeservice for kjøperen. P5: En digital plattform kan forbedre den totale profitten for en anleggsverdikjede ved økt informasjonsflyt. Empiriske funn indikerer at den første påstanden er delvis sann, og at det er entreprenøren som vil få de største fordelene ved en implementering av den digitale plattformen i verdikjeden. Videre kom det frem at den andre påstanden var delvis i strid med funn fra casen om alternativ teknologi for deling av produktinformasjon, som strukturerte standarder og lenkede data, ble tatt i betraktning. Den tredje påstanden ble bekreftet da produktinformasjon er forventet å bli mer transparent og inkorporert i prosessen for valg av leverandør. Dette gjør at rørprodusentens verdiskapning vil bli mer synlig i verdikjeden. Det ble bekreftet at kundeservicen vil bli delvis forbedret på grunn av økte koordinasjonen mellom aktørene som kommer av den digitale plattformen, noe som delvis korresponderer med den fjerde påstanden. Til slutt ble den femte påstanden forventet å bli bekreftet da empiriske funn viser at økt koordinasjon av informasjonsflyt vil resultere i økt profitt. Samtidig må det understrekes at investeringskostnadene ikke ble vurdert og derfor er dette resultatet noe usikkert. Bidraget fra denne studien er todelt. For det første viser den at implementeringen av en digital produktplattform i en verdikjede for anleggsprosjekter vil gi flest fordeler for kunden i forhold til de andre aktørene i verdikjeden. For det andre er det produktdataene delt over den digitale plattformen, og ikke plattformen i seg selv, som gir de fleste mulighetene for en produsents forretningsmodell. Dette studiet vektlegger viktighetene av å eie produktdata og strukturer for å dele disse dataene, samt å utvikle kompetanse for å håndtere disse. Begrensninger og videre forskning For det første vil eksplorativ forskning ikke gi noen konkluderende resultater. Videre var grossisten ekskludert fra studiet på grunn av de de forventede negative konsekvensene plattformen vil ha for grossistene. De økonomiske kostnadene av den digitale plattformen ble ikke inkludert i studien. Begrensningene i denne studien legger opp til flere områder for videre forskning. For det første kan en studie som representerer grossistens perspektiv gi merverdi til funnene i denne oppgaven. Videre vil det å studere en case hvor den digitale plattformen allerede har blitt implementert gi en dypere forståelse av de faktiske effektene plattformen har. Til slutt har det kommet frem at det er behov for mer forskning om nye teknologier og metoder for å dele informasjon i verdikjeder.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleA Digital Product-Offering Platform in Construction Supply Chains: An Exploratory Study of the Potential Effects on a Pipe Manufacturer’s Business Model
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel