Show simple item record

dc.contributor.advisorVie, Ola Edvin
dc.contributor.advisorFarid, Parinaz
dc.contributor.authorHaukås, Lisa Enge
dc.date.accessioned2019-12-20T15:00:31Z
dc.date.available2019-12-20T15:00:31Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2634361
dc.description.abstractProsjektledelse kan bli definert som anvendelse av kunnskap, ferdigheter, verktøy og teknikker for å utarbeide aktiviteter for å møte prosjekt-kravene. Programvareutviklingsprosjekter er komplekse, og i dag er det vanlig å bruke agile metoder når en utfører slike prosjekter. Agile metoder fokuserer på å ha et tett samarbeid med kunden, i tillegg til å verdsette enkeltpersoner og samspill i gruppen. Prosjektlederen er leddet mellom kunden og utviklerne. Selv om det finnes relativt mye forskning på prosjektledelse innen IT, er det lite forskning knyttet til teknisk og ikke-tekniske prosjektledere. I denne oppgaven defineres en teknisk prosjektleder som en prosjektleder som har bakgrunn som utvikler. Formålet med denne masteroppgaven er derfor å undersøke i hvilken grad prosjektledere erfarer at deres tekniske eller ikke-tekniske bakgrunn påvirker deres prestasjon som prosjektledere i programvareutviklingsprosjekter. Dette case studiet har en kvalitativ strategi, der fire prosjektledere har blitt intervjuet gjennom et semi-strukturert intervju. Prosjektlederne kommer fra et anonymt konsulent firma som driver med programvareutvikling. For å få et troverdig resultat, har intervjuobjektene fått tilsendt oppgaven og godkjent at de blir fremstilt korrekt. Intervjuene har blitt analysert ved hjelp av koding, å se etter potensielle likheter og kategorisere dem. Dette ble gjort for å understreke likheter og forskjeller mellom tekniske og ikke-tekniske prosjektledere. Resultatene viser at det er flest fordeler ved å ha en teknisk bakgrunn når en er prosjektleder for programvareutviklingsprosjekter. Det er viktig å ha teknisk kunnskap som prosjektleder på slike prosjekt, da det gjør at en har oversikt over hvordan ting henger sammen. I tillegg til at en enklere ser problemer og utfordringer som oppstår tidligere. På en annen side, kan ikke-tekniske prosjektledere lære seg nok teknologi til at det er tilstrekkelig.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleProject Managers in Software Development Projects
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record