Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDutilleux, Guillaume
dc.contributor.advisorOlafsen, Sigmund
dc.contributor.authorMalene Monslaup
dc.date.accessioned2019-12-18T15:00:39Z
dc.date.available2019-12-18T15:00:39Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2634029
dc.description.abstractEtter hvert som befolkningen vokser i våre største byer, vokser også vårt behov for offentlig transport. Det er viktig å vurdere støynivået fra offentlig transport, da det kan ha uønskede effekter på folks livskvalitet og/eller arbeidsmiljø, og føre til stress og irritasjon. For å gjøre dette må data om støyemisjon fra eksisterende jernbaner samles inn og evalueres. For tiden er det A-vektet lydtrykksnivå som brukes mest i målinger av togstøy, men dette antas å ikke gi hele bildet, da sosio-akustiske undersøkelser viser en annen grad av irritasjon enn det man skulle kunne anta basert på det A-vektede lydtrykknivået. Denne studien antar at det finnes psykoakustiske parametere som kan bidra til å avdekke mulige årsaker til dette avviket mellom det målte støynivået fra tog og den opplevde irritasjonen. Denne masteroppgaven forsøker å undersøke hvilke psykoakustiske parametre som påvirker den kortvarige irritasjonen forårsaket av støy fra togpasseringer, og hvordan. Dette var gjort å finne det A-vektede lydnivået, samt de psykoakustiske parameterne lydstyrke, skarphet, grovhet, svingningsstyrke, impulsivitet og tonalitet for 53 togpasseringer. Disse resultatene var så sammenlignet med signalenes irritasjonsverdier, funnet fra lyttetester utført på 25 deltakere, for å undersøke eventuelle korrelasjoner. Det ble funnet at lydenergiinnholdet, representert ved lydtrykksnivået og lydstyrken, og høyfrekvent innhold, representert ved skarphet og tonalitet, hadde de største effektene på irritasjon. Dette stemmer overens med tidligere studier av jernbanestøy. Det er foreslått at psykoakustiske parametere skal brukes i større grad i fremtidig vurdering av miljøstøy. Brekke \& Strand har nå bestemt seg for å inkludere psykoakustiske parametere i deres fremtidige støyevalueringer av Oslos jernbaner. Dette vil forhåpentlig føre til bedre innblikk i irritasjonsrelaterte faktorer av togstøy, og kanskje gi nye løsninger for å redusere støy fra tog.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleAn investigation into the psychoacoustic characteristics of train noise in Oslo, and their effect on annoyance
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel