Show simple item record

dc.contributor.advisorJan Alexander Langlo
dc.contributor.authorAndré Klatt
dc.contributor.authorMats-Julian Nilsen Moksness
dc.date.accessioned2019-12-18T15:00:17Z
dc.date.available2019-12-18T15:00:17Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2634018
dc.description.abstractDet er en økende tendens at organisasjoner utvikler prosjektledere gjennom interne prosjektledelsesutdanningsprogrammer. Denne masteroppgaven undersøker potensialet for slike utdanningsprogrammer og deres kapabilitet til å utvikle kompetent prosjektledere. Vi starter med en teoretisk gjennomgang, og tar opp dagens prosjektledelsesutdanning. Vi ser på hva som skal til for å etablere en effektiv prosjektlederutdanning, og hvordan forskjellige læringsmetoder kan bli utnyttet. Videre identifiserer vi de nødvendige ferdighetene en prosjektleder burde ha for å bli ansett som kompetent. På et overordnet nivå bør prosjektledere ha kompetanse innen styring, ledelse og lederskap. Mens kunnskapsområdene innen styring og ledelse er bredt omtalt i de ulike prosjektlederstandardene, er ikke lederskap like godt utforsket. Tidligere forskning har ikke klart å fastslå det nødvendige kompetansespekteret av lederskap. Dette er relatert til utfordringene ved å undervise såkalte myke ferdigheter. Mens styre- og lederferdigheter vanligvis kan bli undervist i et klasserom, er lederskap mer relatert til personlighetsprofilen til kandidaten og krever derfor praktisk opplæring og personlig tilbakemeldinger. Den største utfordringen er å utvikle reflekterende prosjektledere som kan anvende teorien i prosjektets kontekst, dette skiller en kompetent prosjektleder fra en nybegynner. I denne oppgaven vurdere den interne prosjektlederutdanningen til to norske selskaper fra offentlig sektor. Vi undersøker deres oppbygging av utdanningsprogrammene og bruker kvalitative data til å evaluere effektiviteten deres. Basert på funnene ser det ut til at begge programmene har en strukturert tilnærming til deres prosjektlederutdanning. De utnytter imidlertid ikke potensialet i de ulike læringsmetodene til det fulle. Videre dekker begge programmene de fleste av de studerte kunnskapsområdene innen styring og ledelse, mens bare en av organisasjonene setter søkelys på lederskapsutvikling av kandidatene. De gjennomførte intervjuene reflekterer resultatene av vår forundersøkelse. Selv om de fleste kandidatene generelt var fornøyd med utførelsen av prosjektlederutdanningen hadde nesten alle forbedringsforslag. Hovedresultatet av denne oppgaven viser at idealet av en prosjektleder ikke kan standardiseres. Hver organisasjon oppfordres derfor til å vurdere deres forventninger og idealer til en kompetent prosjektleder, før de utvikler et eget program for prosjektlederutdanning. Vi hevder videre at et internt prosjektlederutdanning vil være til nytte for prosjektlederne og organisasjonen, da det gir kontekstuell kunnskap som øker relevans av utdanningen.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleMolding the Competent Project Manager
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record