Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHaarberg, Jon
dc.contributor.authorSjelmo, Marit
dc.date.accessioned2019-12-13T12:51:51Z
dc.date.available2019-12-13T12:51:51Z
dc.date.created2019-10-25T13:51:08Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.isbn978-82-7965-414-8
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2633232
dc.description.abstractArtikkelen utreder utenatlæringens betydning i katekismeopplæringen, særlig etter etableringen av konfirmasjonen som institusjon i 1736. Med utgangspunkt i Luthers erklærte intensjon med katekismen og Pontoppidans bok, Sandhed til Gudfrygtighed (1737), imøtegås vanlige oppfatninger om at utenatlæringen utgjorde et skritt på veien mot leseferdighet. Alt tyder på at det forholdt seg motsatt: utenatlæringen utgjorde kronen på verket.nb_NO
dc.description.abstractPontoppidans pinefulle Sandhed - mellom leseferdighet og utenatlæringnb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNasjonalbiblioteketnb_NO
dc.relation.ispartofLitterære verdensborgere: Transnasjonale perspektiver på norsk bokhistorie 1519–1850
dc.subjectBokhistorienb_NO
dc.subjectHistory of the booknb_NO
dc.titlePontoppidans pinefulle Sandhed - mellom leseferdighet og utenatlæringnb_NO
dc.typeChapternb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Nordisk kulturvitenskap: 061nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Nordic cultural studies: 061nb_NO
dc.source.pagenumber218-238nb_NO
dc.identifier.cristin1740639
dc.relation.projectNorges forskningsråd: 259526nb_NO
dc.description.localcodeThis article will not be available due to copyright restrictions (c) 2019 by Nasjonalbiblioteketnb_NO
cristin.unitcode194,62,60,0
cristin.unitnameInstitutt for språk og litteratur
cristin.ispublishedtrue


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel