dc.contributor.author | Haarberg, Jon | |
dc.contributor.author | Sjelmo, Marit | |
dc.date.accessioned | 2019-12-13T12:51:51Z | |
dc.date.available | 2019-12-13T12:51:51Z | |
dc.date.created | 2019-10-25T13:51:08Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-7965-414-8 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2633232 | |
dc.description.abstract | Artikkelen utreder utenatlæringens betydning i katekismeopplæringen, særlig etter etableringen av konfirmasjonen som institusjon i 1736. Med utgangspunkt i Luthers erklærte intensjon med katekismen og Pontoppidans bok, Sandhed til Gudfrygtighed (1737), imøtegås vanlige oppfatninger om at utenatlæringen utgjorde et skritt på veien mot leseferdighet. Alt tyder på at det forholdt seg motsatt: utenatlæringen utgjorde kronen på verket. | nb_NO |
dc.description.abstract | Pontoppidans pinefulle Sandhed - mellom leseferdighet og utenatlæring | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Nasjonalbiblioteket | nb_NO |
dc.relation.ispartof | Litterære verdensborgere: Transnasjonale perspektiver på norsk bokhistorie 1519–1850 | |
dc.subject | Bokhistorie | nb_NO |
dc.subject | History of the book | nb_NO |
dc.title | Pontoppidans pinefulle Sandhed - mellom leseferdighet og utenatlæring | nb_NO |
dc.type | Chapter | nb_NO |
dc.description.version | publishedVersion | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Humaniora: 000 | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Humanities: 000 | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Nordisk kulturvitenskap: 061 | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Nordic cultural studies: 061 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 218-238 | nb_NO |
dc.identifier.cristin | 1740639 | |
dc.relation.project | Norges forskningsråd: 259526 | nb_NO |
dc.description.localcode | This article will not be available due to copyright restrictions (c) 2019 by Nasjonalbiblioteket | nb_NO |
cristin.unitcode | 194,62,60,0 | |
cristin.unitname | Institutt for språk og litteratur | |
cristin.ispublished | true | |