Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStokken, Roar
dc.contributor.authorSvingen, Kristine Marlén Tangnæs
dc.date.accessioned2019-11-22T15:00:19Z
dc.date.available2019-11-22T15:00:19Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2630128
dc.description.abstractSammendrag Det er viktig å forstå omgivelsene og turismen sin påvirkningskraft på lokalt næringsliv, da dette er forhold som kan ha store økonomiske konsekvenser i forhold til hvor enkelt eller vanskelig det er å opprettholde og drive virksomhet. Turismens fremtog og dynamiske omgivelser skaper både forutsatte og utforutsatte endringer, som skaper en ny situasjon som igjen medfører et tilpasningsproblem for en bedrift. Det er mye litteratur på området, men det retter seg hovedsakelig mot sosiologi og sosialantropologi, og på bakgrunn av dette ønsker oppgaven å rette oppmerksomhet mot økonomiske perspektiver som strategi -og endringsteorier. Masteroppgaven tar for seg hvordan et lokalt næringsliv har endret og tilpasset seg som følge av dynamiske omgivelser og økt turisme. Følgende problemstilling er blitt brukt: "Hvordan har omgivelsene og turismen påvirket et lokalt næringsliv i et fattig nabolag i den Dominikanske republikk?". Informasjonen som ligger til grunn i forskningen er hentet fra personer i direkte tilknytning til en colmado næring, nemlig colmado eiere og lokalbefolkning. Informasjonen er innhentet fra et avgrenset geografisk området, et lokal nabolag. For å besvare problemstillingen har det blitt utviklet tre forskningsspørsmål. Disse skal svare på og forklare utformingen av dagens colmado, deres viktigste egenskaper og hvilken innflytelse omgivelsene vil ha på colmadoens fremtid. For å besvare både forskningsspørsmålene og problemstilling er det gjennomført en kvalitativ studie med en abduktiv tilnærming. Forskningen baserer seg på både intervjuer og observasjoner. Det er blitt benyttet kultur, endrings, ressursbasert og omgivelsesbasert teori i arbeidet med å drøfte empiri. Hovedfunnene peker på at det er flere faktorer som både har påvirket og fortsetter å påvirke det lokale næringslivet. Disse faktorene påvirker næringslivet og nabolaget positivt og negativt. Det mest fremtredende og uforventede funnet er at det ikke eksisterer konkurranse innad i næringen. Videre påvirker turismen colmadoen indirekte, både positivt og negativt, avhengig av om den øker, er stabil eller blir redusert. Turisme, colmado og lokalbefolkning lever i det som kan kalles et 3-delt avhengighetsforhold til hverandre.
dc.description.abstractAbstract It is important to understand the influence of the environment and tourism on local business, as these are factors that can have major financial consequences in relation to how simple or difficult it is to maintain and operate. The future of tourism and dynamic surroundings create both predicted and predictable changes, which create a new situation which in turn leads to an adaptation problem for a company. There is much existing literature on the matter, but it is mainly directed at sociology and social anthropology, and on the basis of this, the research wants to focus on economic perspectives as strategy and change theories. The master thesis examines how a local business community has changed and adapted as a result of dynamic surroundings and increased tourism. The following principal research question has been used: "How has the environment and tourism affected a local business community in a poor neighborhood in the Dominican Republic?". The information that underlies the research is provided from individuals directly related to a colmado industry, namely colmado owners and locals. The information is obtained from a limited geographical area, a local neighborhood. To answer and evaluate the research question, another three questions have been developed. These will respond to and explain the design of today's colmado, their main characteristics and the influence the environment will have on the future of the colmado. In order to answer the research question of the thesis, a qualitative study has been conducted with an abductive approach. The research is based on both interviews and observations. Cultural, change, resource-based and environment-based theory have been used in the process of discussing empirical data. The main findings indicate that there are several factors that have both influenced and continue to influence the local business community. These factors positively and negatively affect business and the neighborhood. The most prominent and unexpected finding is that there is no competition within the business community. Furthermore, tourism affects the colmado indirectly, both positively and negatively, depending on whether it increases, is stable or is reduced. Tourism, colmado and locals live in what can be called a 3-part dependency relationship.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEl Colmado - Hjørnesteinsbedriften i nabolaget
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel