Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSørenssen, Bjørn
dc.contributor.authorHensrud, Paul
dc.date.accessioned2019-11-06T15:02:15Z
dc.date.available2019-11-06T15:02:15Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2627007
dc.description.abstractDenne masteroppgaven tar en kikk på norsk kortfilm, både det hva gjelder produksjon, men også distribusjon. Kortfilm har en langt historie, også i Norge. Dens rolle har gjennom tiden har forandret seg, og er i dagen noe marginalisert sammenlignet med sin storebror spillefilmen. Likevel produseres det hvert år en rekke norske kortfilmer, på forskjellige nivåer og fra ulike miljøer. Mange gjøre det også bra på filmfestivaler over hele verden. Hvordan man skal operere i sirkuset av filmfestivaler er ingen lett sak å sette seg inn i. Det krever kunnskap, noe som kan være koste dyrt når det er ens egen kortfilm man øver med. Uskrevne regler, forståelse av hva og hvem som kan hjelpe, og hva som koster mer enn det smaker. Festivallivet består av en myriade potensielle ruter. Noen er forhåpentligvis klargjort i denne oppgaven. En kortfilms liv slutter ikke nødvendigvis når festivalturneen tar slutt. Det finnes mange distribusjonsplattformer, men hvilke som er effektive er enn annen sak. Noen av mulighetene og potensialet de innehar gjennomgås, og det argumenters rundt verdien kortfilmproduksjon har for samfunnet.
dc.description.abstractThis master thesis takes a look at Norwegian short films, both in terms of production, but also in distribution. Short films have a long history, also in Norway. Its role has changed over time and is somewhat marginalized today compared to its big brother the feature film. Nevertheless, a number of Norwegian short films are produced every year, at different levels and from different environments. Many also do well at film festivals all over the world. How to operate in the circus of film festivals is no easy subject to master. It requires knowledge, which can be costly when it is your own short film you practice with. Unspoken rules, understanding what and who can help, and what costs more than it gives. The festival life consists of a myriad of potential routes. Some are hopefully clarified in this paper. A short films life does not necessarily end when the festival tour ends. There are many distribution platforms, knowing who to choose is important. Some of the possibilities and potential they possess are reviewed, and there are arguments made around the value of short film production for society.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDen norske kortfilmen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel