Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorØverby, Haraldnb_NO
dc.contributor.advisorKulseng, Larsnb_NO
dc.contributor.advisorJelle, Thomasnb_NO
dc.contributor.authorBrobak, Evennb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:15:00Z
dc.date.available2014-12-19T14:15:00Z
dc.date.created2012-11-08nb_NO
dc.date.issued2012nb_NO
dc.identifier566069nb_NO
dc.identifierntnudaim:7289nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/262647
dc.description.abstractFormålet med oppgaven har vært å kartlegge markedspotensialet for å tilby tilleggstjenester ved utrullingen av AMS til norske husstander. I denne rapporten er det sett på et innsnevret området av spekteret for smarthus tjenester. Tjenesten vurderes som et produkt mot et utvalg norske husstander og omtales i rapporten som Smart varmestyring . Kort fortalt er dette en varmestyringstjeneste som er integrert med AMS og strømpris. Ved hjelp av brukergrenesesnittet er det mulig å styre varmekilder som panelovner, elektrisk gulvvarme og varmtvannstank. I tillegg inneholder grensesnittet en oversikt over eget strømforbruk og strømprisen. Funksjonaliteten i tjenesten er kontroll, informasjon og muligheter til sparing ved å koble ut strømforbrukende utstyr og/eller flytte forbruket til timer der strømprisen er lavest. For å kunne gi en anbefaling til forretningsmuligheter er det blitt gjennomført en bakgrunnsstudie av smarthusteknologi og en casestudie av en mulig smarthus reallisering. I tillegg er kvalitative intervjuer også brukt som grunnlag i anbefalingen til forretningsmuligheter. 4 nøkkelpersoner ble utvalgt til intervju utifra kriterier som er viktige for temaet i studien og som forsvarer det lave antallet kandidater. Bakgrunnsstudien og casestudien har vist at det fins et enormt mangfold av tekniske løsninger og mulige leverandører. Det er også store variasjoner i hvor omfattende de enkelte løsninger er, med andre ord hvor mange produkter som er integrert i styringssystemet. Dette gir naturligvis store variasjoner også i kostnad for å implementere de ulike løsningene. Hovedformålet med intervjuene var å identifisere nytteverdien av denne typen tjenester og å finne faktorer som avgjør betalingsvilligheten. Kort oppsummert ble resultatet at det eksisterer absolutt interesse og betalingsvillighet for tjenesten. I tillegg vil betalingsvilligheten være avhengig av nedbetalingstid, og dermed støttes tjenestens fokus på integrering av få, men høytforbrukende strømprodukter. For å oppnå høy nytteverdi ble integrering av automatisering og temperaturstyring identifisert som nødvendige tilleggsfunksjoner. Med utgangspunkt i bakgrunnsstudier og intervjuer er det blitt laget et forslag til forretningsmodell for en leverandør som kan tilby en slik tjeneste. Kundegruppen består primært av eiere av enebolig/rekkehus som benytter elektriske ovner og/eller elektrisk gulvvarme. For å differensiere seg i markedet vil det være viktig å benytte mulige forretningspartnere som Nord Pool, strømleverandører og eiere av kraftnett. Forretningsmodellen ble benyttet til å gjøre en økonomisk analyse utifra et konkret case. Analysen tallfester alle kostnader og inntekter og presenterer et nødvendig salgskvantum på 400 salg per år for å oppnå et positivt driftsresultat over en periode på 5 år.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherInstitutt for telematikknb_NO
dc.subjectntnudaim:7289no_NO
dc.subjectMTKOM kommunikasjonsteknologino_NO
dc.subjectTeleøkonomino_NO
dc.titleSmart Varmestyring: Forretningsmessige aspekter ved en AMS tilleggstjenestenb_NO
dc.title.alternativeSmart heating control: Business aspects of a smart metering heating servicenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber147nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk, Institutt for telematikknb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel