Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFjørtoft, Siw Olsen
dc.contributor.authorThun, Sylvi
dc.contributor.authorBuvik, Marte Pettersen
dc.date.accessioned2019-11-04T10:52:47Z
dc.date.available2019-11-04T10:52:47Z
dc.date.created2019-11-01T15:16:30Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.isbn978-82-14-06404-9
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2626335
dc.description.abstractMonitor 2019 er en kartlegging av digital tilstand i norske skoler og barnehager. Våre hovedfunn på skole er at den digitale praksisen er regulert ut ifra didaktiske vurderinger, læringsmål og alder på elevene. Elever og lærere rapporterer om en mer mangfoldig bruk av ulike digitale ressurser, og mer tid på datamaskin enn i Monitor 2013 og 2016. Samtidig ser vi at distraksjoner og utenomfaglig bruk går kraftig ned. Det tyder på at det digitale er i ferd med å normaliseres, og dermed reduseres sensasjonseffekten og opplevd nytte av å få jobbe på datamaskin. Flere elever på videregående mener at de lærer best ved å bruke penn og papir til lesing og skriving. De yngre elevene er noe mer positive til skjerm og tastatur, men alle trinnene er nokså delt i spørsmål om læringsstrategier. Våre hovedfunn på barnehage er at rammebetingelsene for å kunne bruke digitale verktøy i det pedagogiske arbeidet, ser ut til å være mer på plass nå enn i 2013 og 2015, men ønsket om digital kompetanseheving er fortsatt høyt. Norske barnehager ser ut til å ha funnet en god digital praksis. De har klart å inkludere digitale verktøy uten at det går på bekostning av andre aktiviteter. Bruken begrunnes i at rammeplanen har krav til barnehagens digitale praksis, at barna er interesserte og nysgjerrige på digitale verktøy, og at verktøyene gir nye muligheter i det pedagogiske arbeidet. Der er primært de eldste barna, og de barna med særskilte behov, som bruker digitale verktøy i barnehagene. Både skoler og barnehager har behov for bedre rutiner for risikovurdering av kritiske IKT-systemer. Skole- og barnehageeiere må bidra til å sikre en forsvarlig praksis og gode rutiner for de digitale ressursene som tas i bruk.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherSINTEF Digitalnb_NO
dc.titleMonitor 2019 - En deskriptiv kartlegging av digital tilstand i norske skoler og barnehagernb_NO
dc.typeResearch reportnb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber154nb_NO
dc.identifier.cristin1743323
dc.relation.projectUtdanningsdirektoratet: 102020502nb_NO
cristin.unitcode194,60,25,0
cristin.unitnameInstitutt for industriell økonomi og teknologiledelse
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel