Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSteinert, Martin
dc.contributor.authorChen, John
dc.contributor.authorHatlem, Leif Arne
dc.date.accessioned2019-10-31T15:17:39Z
dc.date.available2019-10-31T15:17:39Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2625852
dc.description.abstractDenne oppgaven beskriver utviklingen av en modulær forskningsplattform, gjennom utviklingen av et fleksibelt eksperimentoppsett for forskning på simulatorer, brukergrensesnitt og fysiologi i menneskelige operatører. Bakgrunnen og motivasjonen for et slikt oppsett bygges hovedsakelig på argumentet om å tillate mer forskning i et høyere tempo. Vi sikter oss primært inn mot det gryende feltet affective engineering, der eksperimenter er en kritisk faktor og det er store kunnskapshull i dag. Gjennom å nyttiggjøre oss av fleksibilitet og gjenbruk, samt Wayfaring-metoden gjennom en fase med pilotstudier, søker vi å la eksperimenter bli gjennomført raskere og billigere enn i dag. Systemutviklingen er beskrevet i to faser. Først gjennom utviklingen av nødvendige moduler, både software og hardware, som behøves for i det overordnede systemet. Deretter beskrives en fase med pilotstudier, der systemtesting ble gjort gjennom å sette opp og utføre et demonstrasjons-eksperiment. Eksperimentet besto av et 2x2 ANOVA-oppsett og testet to ulike alarmsystemer under tilfeller av lav og høy arbeidsbelastning i en flysimulatorkontekst. Videre beskriver vi det endelige konseptet og systemkapabilitetene ved enden av pilotfasen. Spesiell oppmerksomhet ble da viet hvordan systemet oppnådde fleksibilitet og i hvilken grad systemfunksjonene kunne generaliseres ut av demonstrasjonskonteksten. Ved avslutning av utviklingsfasen lærte vi opp en ekstern forsker i bruk av systemet. Påfølgende dette fullførte hun selvstendig to gjennomkjøringer av demonstrasjonseksperimentet med suksess. Avslutningsvis i oppgaven diskuterer vi den utviklede plattformen og dens implikasjoner for videre forskning. En konferanseartikkel har blitt skrevet og innsendt basert på arbeidet i oppgaven. Artikkelen er gjengitt i masteroppgaven.
dc.description.abstractThis thesis describes the development of a modular research platform, through the development of a flexible experiment setup for simulator, user interface and human operators physiology research. The background and motivation for such a setup are built mainly on the argument of allowing more research to be performed quicker. We aim mainly at the emerging field of affective engineering, where experiments are a crucial factor and there are large knowledge gaps today. Leveraging flexibility and re-use as well as using the method of Wayfaring through a pilot study phase, we aim to allow experiments to be run quicker and cheaper than today. The system development is described in two phases. Firstly through the development of necessary modules, both physical and software, needed for the overall system to run. Secondly, through a pilot study phase where system testing was carried out by setting up and piloting a proof of concept experiment. The experiment was a 2x2 ANOVA setup testing two different alarm systems under high and low workload intensity in a flight simulator setting. Moreover, we describe the final concept and capabilities at the end of the pilot study phase. Special attention was devoted to how the system achieved flexibility and to what extent system functions were generalizable from the proof-of-concept context. At the conclusion of development, we trained an external researcher in using the system. Following this, she independently completed two runs of the proof-of-concept experiment with success. Lastly, we discuss the developed platform and its implications for further research. A conference article has been written and submitted based on the work in the thesis, and is reproduced within.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleA Modular Research Platform
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel