Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMonica Divitini
dc.contributor.authorJune Kieu-Van Thi Bui
dc.date.accessioned2019-10-31T15:16:47Z
dc.date.available2019-10-31T15:16:47Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2625813
dc.description.abstractFlyktninger mangler digital kompetanse, noe som er viktig for å kunne for å være en del av det norske samfunnet. I Norge så blir mye av det offentlige tjenester digitalisert. Flyktningene er derfor utsatt for å bli utelukket fra vanlige og viktige informasjonskilder. Dette kan hindre flyktniger i fra å utvikle kapasiteten til å integrere seg. De kan også gå glipp av å gjenkjenne muligheter og delta i samfunnet som fulle borgere. Disse barrierene hindrer full deltakelse i utdanning, arbeid og dagligliv. Formålet med denne forskningen er å svare på spørsmålene; R1: hvordan kan IKT brukes for å fremme digital kompetanse knyttet til digitale offentlige tjenester blant de norske flyktningene, R1.2: hvordan kartlegge kompetansen? og R1.3: hvordan utføre kompetanseutvikling basert på kompetansenivå? For å svare på disse spørsmålene har design forskningsmetoden blitt brukt. Aktiviteter som har blitt gjennomført inkluderer litteraturvurderinger, sammenlikning av initiativer, beskrivelse av en læringsmodell, konseptuell design av ReDigi-system, intervjuer, fokusgrupper og utforming, og laging av selvvurderings spørsmål. Kartlegging av digital kompetanse blir støttet av i ReDigi ved hjelp av selvvurderingstester, analyse av brukerprofil og kunnskapstester. Mens kartlegging av innhold til behovene basert på kompetanse nivå støttes av ReDigi gjennom anbefalte læringsressurser, individuell læring, kunnskapstest og gruppe læring. Vurderingsmodulet bidrar til både kartlegging av kompetanse og kompetanseutvikling basert på kompetanse nivå.
dc.description.abstractRefugees are lacking in digital competence}, which is important to know to be a part of society. In Norway, a lot of public services are being digitised. Refugees are therefore running the risk of becoming excluded from mainstream information sources. This can prevent refugees from developing the capacity to settle. They may also be missing out to recognize and take opportunities and to participate in society as full citizens. These barriers prevent full participation in education, work, and everyday life. The purpose of this research is to answer the questions; R1: how can ICT be used in order to promote digital competence related to using digital public services among the Norwegian refugees, R1.2: how to do the mapping of the competence, and R1.3: How to do the development of competence based on competency level. To answer these questions, the relevance, rigor cycle, and design cycle from the design science method have been used. Activities that have been carried out are literature reviews, comparing of initiatives, describing a learning model, conceptual design of ReDigi system, interviews, focus group, and designing of self-assessment questions. The mapping of digital competence get supported of the ReDigi by self-assessment test, analyse of the user profile, and assessment test on knowledge. While the mapping of content to the needs based on the competence level gets supported by the ReDigi by recommendations of learning materials, individual learning, assessment test, and peer learning through a forum. Assessment module contributes to both mapping the competence and development of competence based on the competence level.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleDigital competence among the refugees
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel