Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorPitera, Kelly
dc.contributor.authorEngh, Petter Sørlid
dc.date.accessioned2019-10-26T14:05:27Z
dc.date.available2019-10-26T14:05:27Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2624723
dc.description.abstractEt økende fokus på miljøvennlige mobilitetsformer legger restriksjoner på tilgjengelig areal som kan brukes av vare- og lastebiler i sentrale områder i norske byer. Dette skaper et behov for mer effektive transport- og leveringsmetoder, og krever nye løsninger for å opprettholde effektiviteten av urban godstransport, samtidig som trygge og effektive transportformer for mennesker blir prioritert. Denne studien utforsker muligheten for bruk av lastesykler, mindre el-kjøretøy, og levering på kveld og natt, i leveringsoppdrag i norske byer. Studien gir 3 bidrag. Først er varekarakteristika til 42 bedrifter fra et case-område i Trondheim undersøkt for å vurdere muligheten for de tre leveringsmetodene til å frakte de etterspurte varene. Videre er informasjon fra én leverandør og én transportør samlet inn for å undersøke hvilke muligheter disse firmaene har for å innføre metodene i sin bedrift, og hvilke utfordringer de ser for seg ved en eventuell innføring av metodene. Til slutt er informasjon om hvilken rolle det offentlige har i innføringen av metodene blitt samlet inn gjennom ett intervju. Resultatene av studien viser at det er potensial for økt bruk av mindre leveringskjøretøy som lastesykler og mindre el-kjøretøy i leveringsoppdrag i norske sentrumsområder, men dette vil være avhengig av supplerende tiltak og deltagelse fra offentlige myndigheter. Videre blir nattleveranser sett på som for omfattende, og virker ikke å være en aktuell metode for godsleveranser i norske byer, selv om flere leveranser bør flyttes til kvelden.
dc.description.abstractIncreased focus on environmental modes of transport is restricting the available space for trucks and vans in central areas of Norwegian cities. This creates the need for more efficient modes of goods delivery, and requires new solutions to maintain the efficiency of urban goods movement while still allowing for the safe mobility of people. This research evaluates the potential use of cargo bikes, small electric vehicles and off hour delivery in urban freight delivery schemes in Norwegian cities. This study consists of three main components. First, the nature of the goods received by 42 businesses from a case-study area in Trondheim city centre have been mapped to evaluate the possibilities to utilize the three modes of transport to deliver the required goods. Second, information from two freight companies about the possibility of these new methods of goods delivery has been collected to evaluate the need for supportive measures and their requirements from the carriers perspective. Third, information about what role the public authorities plays in the planning of urban freight and what challenges the pubic authorities sees going forward have been collected. The results shows potential for increased use of smaller delivery vehicles in urban freight, but this will require supportive measures by the public authorities. Further, off hour deliveries are considered to be too extensive and and does not seem to be a likely method of large scale goods delivery in Norwegian cities, although more deliveries should be made in the evening.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleAlternativ varetransport
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel