Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBruland, Amund
dc.contributor.authorLothe, Edvard
dc.date.accessioned2019-10-26T14:05:24Z
dc.date.available2019-10-26T14:05:24Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2624720
dc.description.abstractI kjølvannet av en rekke alvorlige hendelser knyttet til brann i norske vegtunneler har det blitt stilt spørsmål ved sikkerheten i norske samferdselstunneler. Riksrevisjonen konkluderte i 2016 med at trafikanter får for lite informasjon ved hendelser. Statens havarikommisjon for transport (SHT) har pekt på kritikkverdige forhold ved sikkerhetsforvaltningen av vegtunneler. I denne oppgaven knyttes sikkerheten i samferdselstunneler til utvikling og bruk av avansert Building Information Modelling (BIM). Oppgaven undersøker hvordan bruk av nye teknologier for informasjonsinnhenting og kommunikasjon kan nyttes sammen med digitale modeller av vegtunneler. Arbeidet er gjennomført med problemstillingen Kan en BIM-basert plattform øke sikkerheten i vegtunneler for innsatspersonell og trafikanter gjennom bedre informasjonsflyt og situasjonsforståelse? Hensikten med dette er å kartlegge nye konsepter for håndtering av informasjon fra tunneler, samt å undersøke om dette kan øke situasjonsforståelsen til Vegtrafikksentralen og brann- og redningstjenesten under kritiske hendelser i tunneler. Forfatteren har undersøkt rapporter fra SHT og Statens vegvesen for å identifisere hvilke problemer som oppstår under håndteringen av tunnelbranner. Videre har forfatteren samlet og gjort rede for teknologier som antas å være relevante for hendelseshåndtering i tunnel. Det er gjennomført fire kvalitative intervjuer av fagfolk som på hver sin måte er relevante for å belyse problemstillingen. Basert på behovsanalysen er det utformet et konseptforslag. Konseptforslaget identifiserer økt situasjonsforståelse som et nøkkelmål for hendelseshåndtering, og gir rammeverket for å beskrive to systemforslag. Systemforslag 1 er rettet mot hurtig integrering basert på kjente løsninger. Systemforslag 2 tar i et lengre perspektiv sikte på å etablere en digital plattform for simulering, opplæring og analyse basert på BIM-prinsipper. De to systemene foreslås inndelt etter følgende beskrivelser. Systemforslag 1: Situasjonsmodell. Denne modellen er en forenklet digital representasjon av tunnelen. Hovedhensikten med denne er å skape situasjonsforståelse gjennom deling av stedfestet informasjon og sensordata i sanntid. Modellen skal kunne tolke og fremstille data automatisk innhentet fra tilknyttede sensorer på en slik måte at brukeren enkelt oppfatter hva som skjer hvor, og hvor kritiske aktører og objekter befinner seg. Systemforslag 2: BIM for simulering. Denne modellen betegnes som en BIM. Modellen er en sann kopi av tunnelen og inneholder all dokumentasjon. Det fremstår som naturlig at denne modellen er en del av leveransen ved ferdigstillelse av en tunnel. Modellen er tro visuelt mot virkeligheten, og er klargjort for bruk i VR. Gjennom VR skal modellen kunne brukes til forskning, simulering og øving. Systemforslagene er diskutert spesielt med hensyn til videre utvikling og gjennomførbarhet. Forfatteren har i diskusjonen forsøkt å sette systemforslagene i en større kontekst, og vurdert sterke og svake sider ved tilnærmingen som er foreslått i denne oppgaven. I Videre arbeid gir forfatteren sine anbefalinger til hva som kan gjøres for å utvikle forslagene videre, samt ytterligere studier som kan underbygge fremtidige valg knyttet til sikkerhetsforvaltningen i vegtunneler.
dc.description.abstractIn the wake of several severe incidents involving intense fires in Norwegian road tunnels, questions have been raised regarding the safety in Norwegian transportation tunnels. The Office of the Auditor General, Riksrevisjonen, concluded in 2016 that road users are not receiving sufficient information during emergencies. The Accident Investigation Board Norway (AIBN) has also put forward criticism of the way the authorities manage safety in road tunnels. In this master thesis, the author sets out to study the use of advanced Building Information Modelling (BIM) in operational tunnel safety management. This involves finding relevant emerging technologies and investigating how they can support information gathering and communication between parties in crisis handling. The following problem formulation has been used Can a BIM-based platform increase the safety for fire- and rescue personnel and road users in road tunnels through better flow of information and situational awareness? The purpose of this is to map out new concepts for situational awareness. Main users are the traffic administration centres (Vegtrafikksentralen) of The Norwegian Public Roads Administration (NPRA) and fire and rescue services. Reports from AIBN as well as NPRA have been subject to analysis, for the purpose of identifying common problems that occur during the handling of tunnel fires. Furthermore, technologies assumed to be relevant have been gathered and evaluated for the use in tunnel rescue operations. The author has conducted four qualitative interviews with researchers and professionals of different trades and backgrounds. A concept proposal has been developed based on the results from analysis of problems, needs and goals for a future new system. The concept proposal recognizes increased situational awareness as a key target for the crisis management and presents a framework for constructing more detailed system proposals. System proposal 1 targets fast implementation and is based on familiar technology. System proposal 2 aims at establishing a digital platform for simulations, training, education and research in the longer run. The two systems are described by the following System proposal 1: Model for situational awareness. Consists of a simplified digital representation of the tunnel and surrounding infrastructure. Increased and earlier situational awareness among authorities is the main purpose of the model. This may be accomplished by real-time sharing of data with affirmed position. The model should present data with affirmed position in a way that allows the user to easily become aware of where the incident is happening, and where key objects and parties are. System proposal 2: BIM for simulation. This model is a digital copy of the tunnel and holds all documentation as a BIM-delivery. The model should be made with virtual reality (VR) capabilities. The main purpose of the model is simulation, training, education, research and analysis. The system proposals are discussed with regards to future development and feasibility. The author has used the discussion to place the proposed systems in a larger context and draws out possible long-term effects. A chapter for future work outlines some key topics that the author recommends be subject for later studies and investigation. This also sketches how future work can further develop the system proposals presented here.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSikkerhet i samferdselstunneler
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel