Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBrattebø, Helge
dc.contributor.advisorLausselet, Carine
dc.contributor.authorLund, Kristi Marie
dc.date.accessioned2019-10-26T14:03:36Z
dc.date.available2019-10-26T14:03:36Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2624649
dc.description.abstractBygg representerer en vesentlig faktor i en framtid med lave utslipp av drivhusgasser. En betydelig konsekvens av deres lange livsløp gjør at det haster å innføre standarder med toppmoderne prestasjoner for å unngå betydelig låsningsrisiko. Hittil har Livssyklusanalysestudier (LCA) betraktet bygg, mobilitet og energisystemer hver for seg. Nullutslippsnabolag (ZEN) gir en unik mulighet til å kombinere disse elementene, og dermed bidra til å begrense klimaendringene. I Norge har forskningssenteret på ZEN i smart byer (https://fmezen.no/) et mål om å tilrettelegge for overgangen til lavkarbonsamfunn ved å utvikle bærekraftige nabolag med null drivhusgassutslipp. I dette studiet blir det brukt en LCA modell for nabolag som er basert på en modul struktur bestående av fem fysiske elementer; bygg, mobilitet, infrastruktur, nettverk og on-site energiinfrastruktur på Ydalir, et av ZEN senterets pilotprosjekter. Den gjennomførte LCAen viser at uansett hvilket scenario som blir vurdert, klarer ikke ZEN Ydalir innenfor nåværende plan å nå deres ambisiøse mål om null utslipp. Til tross for dette, representerer nabolagets resultater et viktig steg mot et nullutslippssamfunn, og påpeker flere vesentlige tiltak for forbedringer mot målet om nullutslippsnabolag. Resultatene viser at bruksfasen i mobilitet er kilden til en betydelig andel av de totale drivhusgassene fra nabolaget, og representerer 42-46% av de totale utslippene. Når kun livssyklussteget materialer er tatt i betraktning, er bygg og mobilitet kildene til henholdsvis 37% og 38% av drivhusgassene, i begge scenariene. Dette tydeliggjør bruksfasen til mobilitet og materialstegene til bygg og mobilitet som de beste områdene for forbedring. Modellen og dataen som er benyttet i dette arbeidet har flere usikkerhetsfaktorer. Parametere som er antatt å være knyttet til høy usikkerhet eller som er store bidragsytere til miljøpåvirkningen, er inkludert i en sensitivitetsanalyse og er kalkulert og diskutert. Scenarier basert på tiltak for å oppnå nullutslipp er også analysert og diskutert.
dc.description.abstractBuildings represent a critical piece of a low-carbon future and their long lifetime necessitates urgent adoption of state-of-the-art performance standards to avoid significant lock-in risk. So far, Life Cycle Analysis (LCA) studies have assessed buildings, mobility and energy systems mainly individually. Zero Emission Neighbourhoods (ZEN) gives a unique chance to combine these elements and thereby contribute to climate change mitigation. In Norway, the Research Centre on ZEN in Smart Cities (https://fmezen.no/) has a goal to enable the transition to a low carbon society by developing sustainable neighbourhoods with zero Greenhouse Gas (GHG) emissions. In this study, it was applied an LCA model for neighbourhoods based on a modular structure with five physical elements; buildings, mobility, infrastructure, networks and on-site energy infrastructure on Ydalir, a pilot project of the ZEN Centre. The performed LCA revealed that regardless of which scenario considered, the ZEN Ydalir does not manage to achieve their ambitious goal of zero emissions with the present plan. However, the neighbourhood’s results represent an important step towards a zero emission society, highlighting several crucial measures for further improvement in the field of ZENs. The results further show that the operation of mobility is the source of a major part of the GHG emissions, accounting for 42-46% of the total. When considering the life cycle stage materials, the buildings and mobility represent 37% and 38% respectively of the GHG emissions from materials in both scenarios. Thus, operation stage of mobility and the material stage of the buildings and mobility have been highlighted as the best options for improvement. The model and data used in this work is associated with several uncertainty factors. Parameters assumed to have significant uncertainties, or are large contributors to the environmental impact, are included in a sensitivity analysis and have been calculated and discussed. Scenarios based on different measures to achieve zero emissions have also been analysed and discussed.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleScenario Analysis in LCA on the Zero Emission Neighbourhood Ydalir, a Norwegian Case Study
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel