Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSindre, Guttorm
dc.contributor.authorHaugan Aursand, Andreas
dc.date.accessioned2019-10-25T14:00:15Z
dc.date.available2019-10-25T14:00:15Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2624511
dc.description.abstractMed den massive fremgangen i digital teknologi over de siste tiårene har det aldri før vært mer viktig å lære programeringsferdigheter i forbindelse med akademisk arbeid. Studenter ved Norges Teknologisk-naturvitenskapelige Universitet (NTNU) får disse grunnleggende ferdighetene igjennom sin studiegang via Inofrmasjonsteknologi Grunnkurs (TDT4110). Selv om faget dekker et bredt spekter av grunnleggende temaer innen informasjonsteknologi, er det visse usikkerheter når det kommer til studenter utenfor informasjonsteknologi-stuidene. Denne oppgaven undersøker om studenter utenfor informasjonsteknologi-stuidene er klar over hva de kan bruke disse kunnskapene til, og om det finnes måter man kan demonstrere bruk av IT-kunnskaper innenfor andre akademiske disipliner. Oppgaven ønsker også å se på muligheter for å implementere slike "tematiske" oppgaver i øvingsopplegget til Informasjonsteknologi Grunnkurs (TDT4110). Forskningen er gjort gjennom nettbaserte spørreundersøkelser og intervjuer med relevante målgrupper. Resultatene viser at studenter har en positiv holdning til implementasjon av tematiske oppgaver, men at de teoretiske løsningene er komplekse og krever merkbar tid og ressurser for å kunne implementeres. Studenter svarer også at de er mer intereserte i å få introdusert andre relevante programeringsverktøy som kan være direkte hjelpemidler for andre deler av akademiske disipliner, særlig grafiske simuleringer og plot-grafer.
dc.description.abstractWith the rapid increase in digital technology over the last few decades, learning programming skills for application in a broad range of scientific fields have never been more important. Students at The Norwegian University of Science and Technology (NTNU) are given fundamental knowledge of computer science through the introductory course: Introduction to computer science (TDT4110). And while the course itself covers a vast amount of basic knowledge, there is uncertainty towards students with non-IT majors on if they are fully aware of the number of applications that programming can be used in the students primary field of study. This thesis investigates the possibilities of implementing thematic exercises for non-IT students, to better demonstrate the applications programming can be applied to inside the scientific area. The research is conducted as a survey in the form of an online questionnaire and a series of interviews with students. The findings show that students show positive attitudes towards the implementation of exercises, but the theorized solutions are complex and needs substantial time and resources to implement. As of the writing of this paper, students are more interested in including other aspects of programming that they find useful, one of these aspects being graphs and plotting in Python
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleThematic exercises for non-IT students in Introductory Computer Science courses
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel