Show simple item record

dc.contributor.authorPostholm, May Britt
dc.contributor.authorRokkones, Klara
dc.date.accessioned2019-10-25T12:15:47Z
dc.date.available2019-10-25T12:15:47Z
dc.date.created2013-04-20T23:42:26Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationFoU i praksis. 2013, 7 (2), 93-111.nb_NO
dc.identifier.issn1504-6893
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2624471
dc.description.abstractDenne artikkelen er basert på en kvalitativ undersøkelse som fokuserer på læreres læring. I vår undersøkelse retter vi oppmerksomheten mot lærere som har tatt videreutdanning i de yrkesfaglige programfagene restaurantog matfag (RM) og teknikk og industriell produksjon (TIP). Vi ønsket å få en bedre forståelse for hvordan lærerne opplevde studiet og videre nytten av dette i praksisfeltet. Problemstillingen vi forfølger i teksten, er følgende: «Hvordan opplever lærere på videreutdanning i RM og TIP studiets betydning for egen læring og yrkesutøvelsen i skolen?» I første del av artikkelen presenterer vi relevant forskning og teori som er anvendt for å analysere og forstå datamaterialet. Deretter gir vi en beskrivelse av innholdet i de nevnte programfagene samt innholdet i yrkesdidaktikk. Videre redegjør vi for hvordan datamaterialet ble samlet inn og analysert. Til slutt drøftes funnene i studien. Vi peker på hvordan studien kan være et bidrag til å utvikle form og innhold i videreutdanning i yrkesfaglige program, og videre på hvilken betydning læringsvilkårene kan ha i videreutdanning av lærere. I studien har vi sett at forsknings- og utviklingsarbeid er en egnet arbeidsform som kan være et bindeledd mellom læreres læring og deres yrkesutøvelse.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherFagbokforlagetnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.titleVidereutdanning i yrkesfaglige programfag: Læreres opplevelser av studiets betydning for egen læring og yrkesutøvelsen i skolennb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber93-111nb_NO
dc.source.volume7nb_NO
dc.source.journalFoU i praksisnb_NO
dc.source.issue2nb_NO
dc.identifier.cristin1024780
dc.description.localcodeDette er en Open Access artikkel opprinnelig publisert i Tidsskriftet FoU i praksis. Artikkelen finnes på utgivers sider: https://www.fagbokforlaget.no/Verk/Tidsskrift-FoU-i-praksis#digitalt Artiklene utgis under en CC BY-NC lisens.nb_NO
cristin.unitcode194,67,80,0
cristin.unitnameInstitutt for lærerutdanning
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal